W badaniu uchwały budżetowej Rady Miasta Sanoka ujawniono, iż ustalony limit zobowiązań z tytułu emisji obligacji komunalnych na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego (28 mln. 570 tys. 505 zł) jest większy od kwoty przychodów z emisji obligacji, którą wskazano jako źródło sfinansowania deficytu, o 3 mln. 382 tys. 006 zł. W treści uchwały nie określono natomiast limitu zobowiązań z tytułu emisji obligacji komunalnych w kwocie 3.382.006 zł. z tytułu spłaty wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów.
Opłaty za odpady komunalne do poprawki (czytaj: podwyżki)
W trakcie prowadzonego postępowania nadzorczego RIO ustaliła, że Rada Miasta Sanoka w ustawie budżetowej określiła dochody bieżące z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie 12.617.339 zł. Tymczasem, uwzględniając obowiązującą stawkę opłaty w okresie styczeń-luty br. w kwocie 29 zł od osoby oraz stawkę przyjętą od 1 marca br. w kwocie 39 zł, różnica pomiędzy planowanymi dochodami z opłat, a wydatkami związanymi z funkcjonowaniem systemu, wynosi 320.571 zł. Ustalona wysokość dochodów pochodzących z opłat nie zapewnia koniecznych środków finansowych na realizację obowiązkowego zadania własnego gminy, przez co narusza się w istotny sposób postanowienie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.W tej sytuacji – zdaniem RIO – niezbędne jest podjęcie przez Radę Miasta uchwały w sprawie zwiększenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w celu zbilansowania systemu.
Radni o uchwale Kolegium RIO
O komentarz do „odkryć” Regionalnej Izby Obrachunkowej poprosiliśmy radnych Rady Miasta Sanoka: Sławomira Miklicza i Jakuba Osikę.
Oto wypowiedź Sławomira Miklicza;
- Mamy do czynienia z bardzo rzadką sytuacją, kiedy to Regionalna Izba Obrachunkowa wszczyna postępowanie nadzorcze względem uchwały budżetowej z powodu istotnego naruszenia prawa. Postępowanie to dotyczy dwóch istotnych kwestii: błędów w uchwale o emisji obligacji, które mają służyć pokryciu deficytu budżetowego oraz błędnych wyliczeń dotyczących bilansowania się systemu gospodarowania odpadami. W mojej opinii do takiej sytuacji nie powinno było dojść, gdyż świadczy to o niechlujstwie przygotowywanych przez Burmistrza dokumentów, które przekazuje pod obrady Rady Miasta.
- W tej chwili musimy naprawiać błędy, które zostały popełnione. Mamy na to czas do 13 marca br. W przypadku nienaprawienia tych błędów grozi nam uchylenie uchwały budżetowej, co niesie za sobą poważne konsekwencje. Aby te błędy naprawić musimy znaleźć w budżecie dodatkowe środki finansowe np. na zbilansowanie systemu gospodarowania odpadami (320 tyś zł). Środki te, niestety, nie zostaną wykorzystane na inne działania, które moglibyśmy podejmować. Ujawnione zostały też niewłaściwie obliczone źródła finansowania deficytu budżetowego wraz z limitami dotyczącymi zaciągania zobowiązań, celem pokrycia tego deficytu, który - przypomnę - w roku bieżącym wynosi blisko 30 mln złotych.
- Sytuacja budżetowa jest na tyle zła, że nawet RIO dostrzega już jej złożoność i bardzo skrupulatnie przygląda się naszym uchwałom budżetowym. Ponadto bardzo złej kondycji finansowej miasta towarzyszy ignorancja i bagatelizowanie problemów, z którymi się mierzymy, do tego stopnia, że nawet przygotowywane dokumenty narażają nas na niebezpieczeństwo w postaci postępowań nadzorczych podejmowanych przez RIO.
- Niestety, obawiam się, że nawarstwiające się problemy będą coraz bardziej odczuwalne przez nasze miasto. Przypomnę, że zwiększyliśmy planowane zadłużenie miasta na koniec 2023 roku do ponad 120 mln złotych.
I jeszcze głos radnego Jakuba Osiki;
- W uchwale budżetowej Rady Miasta znalazły się zapisy, których zgodność z prawem została zakwestionowana przez Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej. Najogólniej mówiąc, dotyczą one błędnych wyliczeń limitu zobowiązań wiążących się z emisją wyemitowanych obligacji komunalnych oraz niezbilansowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, co narusza postanowienia ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Uważam, że są to kwestie wymagające przeprowadzenia odpowiednich korekt w zapisach uchwały budżetowej i doprowadzenie ich do zgodności z obowiązującymi przepisami.
- W imieniu radnych z klubu Demokraci Ziemi Sanockiej deklaruję wsparcie działań prowadzących do dokonania niezbędnych poprawek. Problemem pozostaną kompetencje włodarzy naszego miasta i pytanie - dlaczego do takich nieprawidłowości doszło.
Z prośbą o komentarz zwróciliśmy się także do władz miasta, jednak do późnych godzin wieczornych nie otrzymaliśmy go.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.