Black Hawk to wiropłat znany na całym świecie. Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu produkują model S-70i Black Hawk dzięki współpracy z firmą Sikorsky Aircraft Corporation, która jest potentatem w tej dziedzinie. Na całym świecie do tej pory fabryki opuściło ponad 3 tys. egzemplarzy tego modelu, które latają w 31 państwach. S-70i Black Hawk powstał na potrzeby Armii USA, ale sprawdza się także jako helikopter poszukiwawczy i ratowniczy.
Śmigłowiec do zadań specjalnych
Śmigłowiec połączył w sobie doskonałe osiągi i dużą przydatność eksploatacyjną, czego dowodem są różne jego wersje, zarówno lądowe, jak i morskie. Swoje wysokie walory eksploatacyjne potwierdził w różnych warunkach klimatycznych. Jest używany do transportu oddziałów, zaopatrzenia oraz transportu rannych. Znakomicie sprawdził się jako śmigłowiec transportowy na polu walki między innymi w Iraku. Jest również używany do patrolowania (FLIR, radar poszukiwawczy w wersji morskiej), czy walki radioelektronicznej. W wersji uzbrojonej może być wyposażony w karabiny maszynowe, pociski rakietowe, niekierowane bądź kierowane, jak również torpedy (w wersji morskiej).
W śmigłowcu wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych, np. zawieszenie łopat wirnika nośnego na łożyskach elastomerowych czy kształt końcówek łopat (ze skosem).
Zobacz wnętrze Balck Hawka
Polska Policja pokazała na TikToku wnętrze giganta Black Hawk, zobaczcie!
Dwutysięczny egzemplarz wyprodukowano w roku 1994, a w roku 2001 liczba wyprodukowanych śmigłowców osiągnęła 2500.
Obecnie ponad 4 000 wyprodukowanych śmigłowców, ponad 10 milionów wylatanych godzin, w służbie 32 państw.
Konstrukcja Black Hawk
Klasyczny układ dwusilnikowy z czteropłatowym wirnikiem nośnym, czteropłatowym śmigłem ogonowym i niechowanym podwoziem z kołem ogonowym.
Kadłub o konstrukcji metalowej, półskorupowej z wykorzystaniem elementów kompozytowych. Duża liczba luków i wzierników umożliwiających dostęp do poszczególnych elementów wyposażenia. Struktura kadłuba zaprojektowana jest tak, aby maksymalnie chronić osoby w niej przebywające m.in. w warunkach lądowania awaryjnego. W przedniej części kadłuba znajduje się kabina załogi z dwoma fotelami pilotów i drzwiami wejściowymi po obu stronach kadłuba. Za pilotami zajmuje miejsce centralnie trzeci członek załogi (technik pokładowy).
Za kabiną pilotów znajduje się kabina transportowa. W wersji medycznej w kabinie tej mocuje się nosze z rannymi lub chorymi. Z obu stron kabiny transportowej znajdują się szerokie drzwi odsuwane do tyłu. Za kabiną transportową znajdują się zbiorniki paliwa. W dolnej części kadłuba znajduje się hak,na którym można podwiesić ładunek o masie do 3629 kg. W tylnej części śmigłowca kadłub przechodzi w belkę ogonową, która kończy się statecznikiem pionowym. Do statecznika pionowego jest mocowane śmigło ogonowe oraz statecznik poziomy.
fot. PZL Mielec (więcej zdjęć w naszej galerii)
Przekładnia główna znajduje się w górnej części kadłuba. Po jej bokach są zamocowane silniki główne. Za osią wirnika głównego znajduje się pomocniczy silnik turbinowy (APU), służący również do rozruchu silników głównych.
Wirnik nośny jest czteropłatowym. Główny element głowicy wirnika wykonany jest ze stopu tytanu. Do niego są mocowane m.in. elastomerowe łożyska łopat. Łopaty posiadają tytanowy dźwigar.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.