Oszustwa przy sprzedaży i kupnie towaru
Jednym z najczęstszych rodzajów oszustw jest fałszywa transakcja kupna-sprzedaży. Scenariusz wygląda zazwyczaj podobnie: osoba deklarująca chęć zakupu wysyła sprzedającemu link do formularza, który wymaga wpisania danych karty płatniczej oraz autoryzacji zakupu kodem otrzymanym z banku. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do konta bankowego i przejmuje zgromadzone na nim środki. Policjanci radzą, aby w takich sytuacjach zachować ostrożność, rozmawiać z kontrahentem telefonicznie i nigdy nie podawać danych karty oraz danych dostępowych do kont bankowych.
Oszustwo na BLIKA
Kolejnym popularnym sposobem oszustwa jest metoda na BLIKA. Przestępcy przejmują konto w serwisie społecznościowym i za pomocą komunikatora proszą znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Zwykle tłumaczą to nagłą sytuacją, np. zapomnianym portfelem podczas zakupów. Ofiara podaje kod i potwierdza transakcję w swojej aplikacji bankowej, nieświadomie przekazując oszustom pieniądze. Aby uchronić się przed tego typu oszustwami, warto każdą nietypową prośbę potwierdzić telefonicznie oraz unikać zakupów od nieznanych sprzedawców na portalach społecznościowych.
Oszustwa "na przedstawicieli banków"
Przestępcy podszywają się pod pracowników banków, dzwoniąc do ofiar i informując o rzekomych próbach wyłudzenia pieniędzy z ich konta. W trakcie rozmowy proszą o zainstalowanie aplikacji, która umożliwia im dostęp do kodów SMS z banku. Ofiara, wierząc, że postępuje zgodnie z zaleceniami banku, instaluje oprogramowanie i przekazuje oszustom dostęp do swojego konta. Aby uniknąć tego typu oszustw, nigdy nie należy instalować oprogramowania na żądanie osób podających się za pracowników banku. W razie wątpliwości warto skontaktować się bezpośrednio z biurem obsługi klienta banku.
Jak uchronić się przed oszustwami?
Policjanci z Sanoka radzą, aby nigdy nie udostępniać nikomu swojego konta bankowego ani danych do logowania. Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda weryfikacji danych lub zainstalowania oprogramowania, należy natychmiast zakończyć rozmowę i skontaktować się bezpośrednio z bankiem. Ważne jest również stosowanie dwuskładnikowego uwierzytelniania do serwisów społecznościowych oraz dbanie o bezpieczeństwo swoich danych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.