H9 pokonał wszystkie trasy
Produkowane w latach 1973-2003 autobusy, mimo mało innowacyjnej konstrukcji bez trudności radziły sobie z jazdą po trudnych nawierzchniach drogowych. Na tle dzisiejszych pojazdów, H9 wyróżniał się przede wszystkim lekkością. Kierowcy chwalili sobie również jego zwrotność i ekonomiczne silniki, które co prawda nie były w stanie rozwijać zbyt dużych prędkości, ale były bardzo trwałe i nie wymagały zbyt częstego serwisowania.
Autosan H9 nie oferował dużego komfortu podczas jazdy, ale bez większych problemów radził sobie na trasach, które odstraszają dzisiejszych przewoźników i ich nowoczesne tabory. H9 był produkowany, zarówno w wersji międzymiastowej, jak i miejskiej. W porównaniu do swoich poprzedników charakteryzował się szeregiem nowatorskich rozwiązań i zastosowań. Były w nich montowane licencyjne silniki o zwiększonej mocy, umieszczane z tyłu pojazdu, stosowano rury prostokątne na szkielet nadwozia czy zwiększono ilość miejsc pasażerskich do 37 siedzących i 10 stojących w wersji międzymiastowej oraz 24 siedzących i 45 stojących w wersji miejskiej.
Na przestrzeni 30 lat mury sanockiej fabryki opuściło ponad 58 tysięcy sztuk tego typu pojazdów. W tym okresie przechodziły szereg mniejszych lub większych modernizacji, które dostosowywały je do wymagań rynkowych.
Kultowe autobusy na polskich drogach
O autobusach Autosan H9 z pewnością można powiedzieć, że to pojazdy kultowe. Przez lata były nieodłącznym elementem polskich, w tym bieszczadzkich krajobrazów. To właśnie o nich mówimy, że „przewoziły całą Polskę” i docierały w każdy zakątek naszego kraju. „Zagrały” w wielu polskich filmach i o nich kręcono filmy. Miały wielu zwolenników i zbierały bardzo dobre opinie zarówno wśród przewoźników jak i pasażerów. Były „zawsze w drodze”, a wiele z nich jest jeszcze w drodze do dnia dzisiejszego.
Eksploatowane były zarówno na rynku krajowym, jak i w Azji, Afryce, Ameryce Południowej. Wyeksportowane zostały między innymi do Egiptu, Chin, Wietnamu, Ghany, Korei, Nigerii, Panamy, Ugandy, Kostaryki i krajów byłego ZSRR.
Produkcję autobusów Autosan rozpoczął w 1926 roku i w ciągu dwóch lat wykonał 10 pojazdów o drewnianych szkieletach nad podwoziach firmy „Lancia”. Pierwszy autobus oparty całkowicie na polskich podzespołach wyprodukowano w Sanoku w 1951 roku. Ukoronowanie obranej śnieżki stanowiło przyjęcie przez wytwórnię 7 lat później nazwy: Sanocka Fabryka Autobusów Autosan. Warto zwrócić uwagę na logotyp, który stylizowany jest na bociana w locie. Jest to spowodowane tym, że bociany regularnie przylatują do Sanoka i osiedlają się w pobliżu hal produkcyjnych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.