To bardzo poważny problem w relacjach klienci – pracownicy sklepów, ale i coraz częściej dochodzi do konfliktów na linii służby kontrolujące, a klienci i pracownicy sklepów. – Otrzymujemy wiele skarg od pracowników dyskontów, że z jednej strony są zobowiązywani do zwracania uwagi klientom, a z drugiej gdy to robią to klienci, po prostu rezygnują z zakupów lub wulgarnie się do nich odzywają. Cytowanie niektórych wiadomości byłoby niecenzuralne – mówi Małgorzata Marczulewska, Prezes stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom.
Klienci nie chcą nosić maseczek
„Wojny maseczkowe” to sytuacja znana nam już z pierwszych trzech fal pandemii koronawirusa. Stowarzyszenie przyznaje jednak, że w ostatnich miesiącach ten temat był zdecydowanie rzadziej obiektem skarg niż np. konflikty spowodowane szczepieniami. Wszystko zmieniło się od momentu, gdy do galerii handlowych i dyskontów zaczęli wchodzić policjanci kontrolujący czy zachowywany jest dystans społeczny oraz noszenie maseczek.
- Skarżący się pracownicy zwracają uwagę, że zostali zobowiązani do noszenia maseczek oraz upominania klientów, to drugie jest źródłem wielu konfliktowych sytuacji. Awantury, wyzwiska, a nawet groźby, to jest nam zgłaszane bardzo często. Pracownicy sklepów z jednej strony czują presję ze strony menadżerów i kierowników, a z drugiej wiedzą, że walka z klientami to narażanie się na nieprzyjemności. W treściach skarg czytamy, że jeden z mężczyzn zostawił zakupy na środku sklepu, gdy zwrócono mu uwagę. Inni reagowali agresywnymi zwrotami w których „Niech się Pani pocałuje w D…” było najbardziej kulturalnym – mówi Małgorzata Marczulewska, Prezes stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom.
Na mandaty narażeni są również pracownicy sklepów
Co więcej, ekspedienci mają także problemy z policją oraz osobami z sanepidu. Do naszego stowarzyszenia również trafiają skargi, że osoby będące w pracy otrzymują mandaty: - Jedna z Pań poinformowała nas o codziennych kontrolach sanepidu w dyskoncie, w którym pracuje. Jak pisała, wystarczy, że maseczka lekko zsunie się z nosa i pracownik sklepu już otrzymuje mandat. Z wiadomości wynika, że niektóre pracownice sklepu otrzymały dwa mandaty na kwoty 200-300 złotych. Sprawa oczywiście została skierowana do naszych prawników – mówi Małgorzata Marczulewska.
Jak wyjaśnia mec. Marek Jarosiewicz z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sprawa maseczek może być polem do konfliktów. Co oczywiste pracownicy sklepów powinni przestrzegać zasad reżimu sanitarnego. - W razie nałożenia przez uprawnionego pracownika Sanepidu grzywny w drodze mandatu, podobnie jak w przypadku mandatów wystawianych przez funkcjonariuszy Policji, istnieje możliwość odmowy przyjęcia mandatu, co spowoduje, że sprawa zostanie skierowana do właściwego Sądu powszechnego, a jej przedmiotem rozpoznania będzie kwestia czy doszło do popełnienia wykroczenia.
W toku sprawy przed Sądem istnieje możliwość zgłaszania wniosków dowodowych w celu wykazywania swych racji, a w razie zapadnięcia niekorzystnego wyroku – wniesienia od niego apelacji – mówi mec. Jarosiewicz.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.