Zaszczytu oficjalnego otwarcia festiwalu dostąpił starosta ROBERT PIESZCZOCH, jako że to właśnie Powiat Sanocki jest patronem honorowym i jednym z jego głównych sponsorów. Ze sceny wspomniano też o innych, a są nimi: Sanok Rubber Company S.A., Orlen, Pass Polska oraz firma „Herb B. Szybista.
– Cieszę się niezmiernie, że festiwalowe tradycje akordeonowe sięgają już 37 lat. Sanok jest z nich dumny i szczęśliwy, że może gościć tylu wybitnych artystów, wśród których znajdują się wychowankowie naszej „kuźni talentów”, jak powszechnie nazywana jest Państwowa Szkoła Muzyczna w Sanoku. Jako Powiat, czujemy się zaszczyceni, że możemy sprawować patronat honorowy nad tym wydarzeniem. A potem padło sakramentalne: V Międzynarodową Wiosnę Akordeonową Sanok 2025 uważam za otwartą!
Jeszcze w powietrzu unosiły się echa tych słów, jak na festiwalowej scenie pojawił się niezwykły duet: LORE LIXENBERG – mezzosopran i BARTOSZ GŁOWACKI – akordeon. Ona – śpiewaczka, wokalistka urodzona w Wielkiej Brytanii, zamieszkała w Austrii, występująca na scenach operowych i w teatrach muzycznych w wielu krajach świata, On – jeden z czołowych akordeonistów młodego pokolenia, ceniony w świecie muzycznym za niezwykłą wrażliwość muzyczną i wszechstronność artystyczną, wychowanek PSM w Sanoku, absolwent The Royal Academy of Music w Londynie, koncertujący na najbardziej prestiżowych scenach Europy i świata.
Ich występ w sanockim festiwalu miał być jeszcze jednym potwierdzeniem znakomitego współbrzmienia wokalu z akordeonem. I to stało się faktem, ale nie mogło być inaczej, gdy ma się do czynienia z artystami tej klasy. Zaprezentowali repertuar bardzo urozmaicony, zaczynając od Bacha (z pasji wg. św. Mateusza), przez H. Purcella (Music for a while i Cold Song) I J. Cage-a (Wonderfull widow of eighteen springs). Wydarzeniem koncertu były jednak dwa wykonania utworów brytyjskiego kompozytora Jeremiego Ardena, autora wielu dzieł scenicznych i kameralnych wykonywanych w wielu krajach świata. Niezwykłość koncertu w Sanoku, na którym był obecny sam kompozytor, polegała na tym, że w jednym przypadku była to polska prapremiera (utwór pt. Songs from Hell), zaś drugi (Black milk of morning) był prapremierą światową. Brzmieli przepięknie, za co otrzymali gorące brawa festiwalowej widowni.
Po tym sanocko-brytyjsko-austriackim duecie wystąpił dobrze znany sanockim melomanom artysta, wybitny akordeonista, rodem z Przemyśla, KLAUDIUSZ BARAN. Miłośnicy jego talentu pamiętają rok 2023, kiedy to jako pierwszy akordeonista, otrzymał on prestiżową w polskim świecie muzycznym Nagrodę FRYDERYKA (w kategorii „Album Roku – Muzyka Kameralna” za album Astor Piazzolla Tango). Wiedzą też, że jako pierwszy polski instrumentalista wprowadził na sale koncertowe bandoneon.
W V Międzynarodowej Wiośnie Akordeonowej Sanok 2025 artysta wystąpi z renomowanym Bydgoskim Kwartetem Smyczkowym ArtON Quartet. Koncert rozpoczął grając na akordeonie od jednej z kompozycji czeskiego mistrza Antonina Dworzaka, ale szybko zamienił akordeon na bandoneon, co dla publiczności było znakiem, że za chwilę ze sceny popłyną cudowne dźwięki tang Astora Piazzolli. I tak też się stało. W muzycznej podróży po świecie słuchacze przenieśli się do Argentyny, wsłuchując się w utwory, które stały się światowym fenomenem. To muzyka pełna pasji, przepełniona nostalgią i melancholią, ale też akcentami dramatycznymi, pełnymi niepokoju. Taka właśnie jest muzyka Astora Piazzolli, która zaprowadziła tango na estrady całego świata, czyniąc go fenomenem.
Gdyby żył, sanockiego wykonania swoich utworów nie powstydziłby się sam Piazzolla. To była prawdziwa wirtuozeria, godna studyjnych nagrań. Dotyczy to nie tylko samego mistrza, ale w równej mierze towarzyszącego mu kwartetu. Odnotujmy skład, w jakim wystąpił bydgoski ArtON Qaurtet; Justyna Baran – gościnnie, I skrzypce, Malwina Mikołajczak-Lutrzykowska – II skrzypce, Agnieszka Czupryńska – altówka i Joanna Czerwińska – wiolonczela. Doceniła poziom ich występu, klasę, a także dobór repertuaru publiczność, nagradzając długo niemilknącymi, rzęsistymi oklaskami. Odwzajemnili się bisem w postaci niezapomnianego Liebertanga, a gdy i to okazało się za mało, do akcji wkroczył sam lider, Klaudiusz Baran, wykonując solo jeden z utworów na bandoneonie. Pięknie, pięknie, pięknie!!!
Dziś, w piątek, kolejny koncert festiwalu. Oczywiście, znów z mocnymi sanockimi akcentami. Rozpocznie go duet: Zuzanna Leśniak – skrzypce i Mateusz Neckar – akordeon, a następnie wystąpi akordeonowe TRIO MASTERI w składzie: Dawid Siwiecki, Mateusz Neckar i Mateusz Zajdel. W drugiej części koncertu zaprezentuje się znakomity duet akordeonowy: Maciej Zimka i Wiesław Ochwat.
Gorąco Państwa zapraszam do spędzenia drugiego wieczoru festiwalowej Wiosny Akordeonowej w Sanoku razem z nami w Sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej. Zabrzmi to niewiarygodnie, ale wczoraj podczas koncertu inauguracyjnego nie wszystkie miejsca na widowni były zapełnione. Przyjdźcie! Początek godz. 18, Podgórze 25. Wstęp wolny!
Komentarze (0)