Na łódzkich ulicach, wśród wielobarwnego korowodu tramwajów, błyszczała również duma Sanoka - tramwaj, który kiedyś toczył się po lokalnych torach, opuszczając bramy legendarnego zakładu. To symboliczne połączenie historii przemysłowej potęgi z dzisiejszym klimatem parad tramwajowych sprawiło, że Sanok zagościł na mapie tego wyjątkowego wydarzenia.
Zobacz jak pięknie i dostojnie się prezentował nasz sanocki tramwaj ⇓ ⇓ ⇓
Przyjrzyjmy się tej niezwykłej podróży z Sanoka do Łodzi, przypominając zarazem o kluczowej roli, jaką Sanocka Fabryka Wagonów odegrała w rozwoju przemysłu kolejowego i transportu publicznego. Oto historia zakładu, który swoimi wagonami i tramwajami pisał nie tylko dzieje Sanoka, ale także wpisuje się w kronikę polskiego dziedzictwa przemysłowego.
W 1894 roku fabryka stała się najważniejszym producentem kolejowych wagonów osobowych i towarowych oraz tramwajów w Polsce. Po pierwszej wojnie światowej znana jest jako popularny „Sanowag”.
Początki Przedsiębiorstwa (1887–1896)
Dawne czasy świetności i rozwoju przemysłowego Sanoka wciąż tchną życiem w historię miasta, a jednym z najważniejszych ogniw tej przeszłości jest niezapomniana Fabryka Wagonów i Maszyn.
Ekspansja na "Stawiska" (1889/1890–1896)
Początki fabryki sięgają końca XIX wieku, kiedy to Kazimierz Lipiński założył skromny zakład, który szybko rozwinął się na terenach przy obecnej ul. Stanisława Konarskiego, znanej jako "Stawiska".
Wzrost i zmiany właścicielskie (1896–1913)
Wkrótce Lipiński przeniósł fabrykę do Posady Olchowskiej, gdzie stała się czołowym producentem pojazdów szynowych w Monarchii Austro-Węgierskiej. W 1894 przekształcono ją w spółkę akcyjną.
Fuzja i nowy rozdział (1913–1928)
W 1913 roku doszło do fuzji z Fabryką Maszyn księcia Lubomirskiego we Lwowie, tworząc Polskie Fabryki Maszyn i Wagonów – L. Zieleniewski. To okres intensywnej ekspansji i rozwoju, mimo zniszczeń podczas I wojny światowej.
Lata międzywojenne i wznowienie produkcji (1920–1939)
Mimo trudnych czasów fabryka wróciła do produkcji w 1920 roku, dostarczając tysiące wagonów dla PKP i tramwajów dla Warszawy. W latach międzywojennych odniosła sukces w odbudowie i rozwoju, produkując zarówno tramwaje, jak i autobusy.
Obecnie Huta Stalowa Wola
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.