reklama
reklama

Tramwaj z Sanoka perełką na Paradzie Tramwajów w Łodzi. Zobacz jak pięknie się prezentował! [WIDEO]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: kadr z filmu

Tramwaj z Sanoka perełką na Paradzie Tramwajów w Łodzi. Zobacz jak pięknie się prezentował! [WIDEO] - Zdjęcie główne

Piękny tramwaj z Sanoka | foto kadr z filmu

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości W ostatnich dniach miłośnicy historii przemysłowego rozwoju miasta Sanoka mieli niepowtarzalną okazję uczestniczenia w Paradzie Tramwajów w Łodzi, gdzie jednym z wyjątkowych pojazdów prezentowanych był tramwaj z Sanockiej Fabryki Wagonów i Maszyn. To wydarzenie nie tylko przypomniało o dawnej świetności tego zakładu, ale również wprowadziło historię Sanoka w kontekst ogólnokrajowej tradycji transportu publicznego.
reklama

Na łódzkich ulicach, wśród wielobarwnego korowodu tramwajów, błyszczała również duma Sanoka - tramwaj, który kiedyś toczył się po lokalnych torach, opuszczając bramy legendarnego zakładu. To symboliczne połączenie historii przemysłowej potęgi z dzisiejszym klimatem parad tramwajowych sprawiło, że Sanok zagościł na mapie tego wyjątkowego wydarzenia.

Zobacz jak pięknie i dostojnie się prezentował nasz sanocki tramwaj ⇓ ⇓ ⇓

 

Przyjrzyjmy się tej niezwykłej podróży z Sanoka do Łodzi, przypominając zarazem o kluczowej roli, jaką Sanocka Fabryka Wagonów odegrała w rozwoju przemysłu kolejowego i transportu publicznego. Oto historia zakładu, który swoimi wagonami i tramwajami pisał nie tylko dzieje Sanoka, ale także wpisuje się w kronikę polskiego dziedzictwa przemysłowego.


W 1894 roku fabryka stała się najważniejszym producentem kolejowych wagonów osobowych i towarowych oraz tramwajów w Polsce. Po pierwszej wojnie światowej znana jest jako popularny „Sanowag”.

 

Początki Przedsiębiorstwa (1887–1896)

Dawne czasy świetności i rozwoju przemysłowego Sanoka wciąż tchną życiem w historię miasta, a jednym z najważniejszych ogniw tej przeszłości jest niezapomniana Fabryka Wagonów i Maszyn.

Ekspansja na "Stawiska" (1889/1890–1896)

Początki fabryki sięgają końca XIX wieku, kiedy to Kazimierz Lipiński założył skromny zakład, który szybko rozwinął się na terenach przy obecnej ul. Stanisława Konarskiego, znanej jako "Stawiska".

Wzrost i zmiany właścicielskie (1896–1913)

Wkrótce Lipiński przeniósł fabrykę do Posady Olchowskiej, gdzie stała się czołowym producentem pojazdów szynowych w Monarchii Austro-Węgierskiej. W 1894 przekształcono ją w spółkę akcyjną.

Fuzja i nowy rozdział (1913–1928)

W 1913 roku doszło do fuzji z Fabryką Maszyn księcia Lubomirskiego we Lwowie, tworząc Polskie Fabryki Maszyn i Wagonów – L. Zieleniewski. To okres intensywnej ekspansji i rozwoju, mimo zniszczeń podczas I wojny światowej.

Lata międzywojenne i wznowienie produkcji (1920–1939)

Mimo trudnych czasów fabryka wróciła do produkcji w 1920 roku, dostarczając tysiące wagonów dla PKP i tramwajów dla Warszawy. W latach międzywojennych odniosła sukces w odbudowie i rozwoju, produkując zarówno tramwaje, jak i autobusy.

Obecnie Huta Stalowa Wola 

 

Dziedzictwo i wpływ na miasto (dzisiaj)

Dzisiaj, przechodząc ulicą Kazimierza Lipińskiego, można dostrzec ślady tej bogatej historii w postaci zabytkowych budynków i pamiątek po dawnej potędze przemysłowej Sanoka. Mimo że fabryka nie działa już w takiej skali, pozostawiła trwały ślad w dziejach miasta i regionu.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama