Reklama

Historia Autosanu od pary do wodoru [NAJWAŻNIEJSZE DATY]

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor:

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Zaczęło się od warsztatu rzemieślniczego, który produkował drobne przedmioty użytkowe i kotły. W najlepszych czasach pod względem wielkości produkcji sanocki zakład był jednym z największych w Europie. Poznajcie historię sanockiego Autosanu w najważniejszych datach.

1832

Walenty Lipiński i Mateusz Beksiński, zakładają zakład kotlarski. Fabryka przechodzi różne koleje losu, w zależności od europejskich oraz krajowych koniunktur i kryzysów. W początkowych latach swej działalności produkuje sprzęt i urządzenia na potrzeby górnictwa naftowego, przemysłu gorzelniczego i browarnictwa.

1891

Pierwsze zamówienie na wagony – 4 szt. dla miasta Krakowa.

1894

Fabryka staje się najważniejszym producentem kolejowych wagonów osobowych i towarowych oraz tramwajów w Polsce. Po pierwszej wojnie światowej znana jest jako popularny „Sanowag”.

Oprócz wagonów, maszyn i osprzętu dla przemysłu naftowego, spirytusowego i browarnictwa, produkowane są także maszyny i kotły parowe, cysterny, żurawie, pogłębiarki, walce drogowe, stalowe łodzie ratunkowe, stalowe konstrukcje mostów oraz wyroby odlewnicze.

1926 - 1928

Mury fabryki opuszcza pierwsze dziesięć autobusów o drewnianych szkieletach na podwoziach włoskiej firmy „Lancia”.

1949

Uroczyste przekazanie pierwszych piętnastu tramwajów na otwarcie warszawskiej trasy W-Z.

1948 - 1950

Produkcja autobusów na podwoziach marki Fiat.

1951

W Sanoku wyprodukowany zostaje pierwszy autobus na zespołach krajowych o symbolu N-50.

1958

Uruchomienie produkcji autobusów SAN, początkowo H-01, a w kolejnych latach H-25, H-27, H100. Wytwórnia przyjmuje nazwę Sanocka Fabryka Autobusów AUTOSAN.

1973

Uruchomienie seryjnej produkcji nowej rodziny autobusów AUTOSAN H9, cechującej się – jak na ówczesne czasy – wysokim poziomem technologii, lepszą funkcjonalnością, podwoziem ramowym oraz silnikiem diesla montowanym z tyłu.

1978

W styczniu pada rekord miesięcznej produkcji autobusów – 375 szt.

1986

Powstaje pierwszy w Polsce projekt autobusu z napędem hybrydowym H10-30 zrealizowany wspólnie z Politechniką Krakowską.

 

1990

Fabryka zmienia swój status prawny i przekształca się w Spółkę.

1993

Z taśmy produkcyjnej zjeżdża 100-tysięczny autobus.

1994 / 1995

Do produkcji wchodzi nowa rodzina autobusów miejskich i międzymiastowych o symbolu A.

1996

Rozpoczęcie produkcji kabin dla Wojska Polskiego.

1999

Powstają pierwsze autobusy szkolne AUTOSAN tzw. „gimbusy”. Na polski rynek dostarczono ponad 1000 sztuk tego typu pojazdów.

2001

Wyroby z AUTOSAN-u „wracają na tory”, produkcja nadwozi i komponentów do pojazdów szynowych. Powstaje prototyp autobusu z napędem na gaz ziemny – A10.10M.08 CNG.

2007

Obchody 175-lecia tradycji firmy. Powstaje specjalna strona internetowa dotycząca historii fabryki, prowadzona przez długoletniego pracownika Biura Konstrukcyjnego Spółki, pasjonata autobusów AUTOSAN oraz samej fabryki.

2008

Rozpoczęcie produkcji nowej rodziny autobusów międzymiastowych i lokalnych o wspólnej nazwie EUROLIDER.

2009

Do produkcji seryjnej wchodzi nowa rodzina autobusów miejskich SANCITY, obecnie produkowanych w wersjach niskowejściowych i niskopodłogowych, w długościach 9 – 12 m.

2010

Produkcja pierwszego w historii fabryki 18-metrowego autobusu przegubowego SANCITY 18LF.

2012

Jubileusz 180-lecia tradycji AUTOSAN S.A. Z okazji Jubileuszu w fabryce odrestaurowane zostają autobusy: SAN H01 z 1959 r. i AUTOSAN H09 z 1977 r.

2013

W wyniku wielu uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych we wrześniu do Sądu złożony zostaje przez ówczesny Zarząd Spółki wniosek upadłościowy. W październiku Sąd wyznacza Syndyka Masy Upadłości AUTOSAN S.A., który umożliwia kontynuację działalności gospodarczej.

2016

30 marca następuje przejęcie fabryki AUTOSAN przez konsorcjum Spółek PIT-RADWAR i Huta Stalowa Wola, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Firma rozpoczyna dalszą działalność pod nazwą AUTOSAN sp. z o.o.

Do produkowanej rodziny miejskich autobusów dołącza SANCITY 12LF CNG z napędem na gaz ziemny.

2018

Wyprodukowany zostaje pierwszy w historii firmy autobus z napędem elektrycznym – miejski SANCITY 12LFE

2019

Wyprodukowany i zaprezentowany zostaje miejski, elektryczny autobus AUTOSAN przeznaczony na rynek krajowy.

2021

Powstaje pierwszy autobus zasilany ogniwem wodorowym, który ma swoją oficjalną premierę na targach TRANSEXPO w Kielcach.

 

 

 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy