reklama

Rusza przetarg na przebudowę kluczowej trasy w Bieszczady – co się zmieni?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA

Rusza przetarg na przebudowę kluczowej trasy w Bieszczady – co się zmieni? - Zdjęcie główne

DK84 Zagórz - Lesko | foto GDDKiA

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na prace przygotowawcze związane z rozbudową drogi krajowej nr 84, łączącej miejscowości Zagórz i Lesko w województwie podkarpackim. Prace będą obejmować również dwa kluczowe mosty – na rzece Osława w Zagórzu oraz na rzece San w Postołowie. Termin składania ofert mija 19 grudnia bieżącego roku.
reklama

 

reklama

Zakres prac w ramach przetargu

Ogłoszony przetarg dotyczy wykonania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które uwzględniać będzie koncepcję programową oraz pełne rozpoznanie geologiczne terenu. Dokumentacja zostanie wykorzystana do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Prace obejmą odcinek o długości ok. 4,9 km, zlokalizowany na terenie powiatów sanockiego i leskiego.

Rozbudowa drogi krajowej DK84 ma na celu dostosowanie konstrukcji nawierzchni do obciążeń do 11,5 tony na oś. Dodatkowo planowane są prace nad przebudową obiektów inżynierskich, zabezpieczeniem osuwisk, a także wytyczeniem dodatkowego pasa do wyprzedzania na podjeździe. Ujęte w projekcie będą także chodniki oraz zatoki postojowe.

reklama



Dwa warianty przebudowy DK84

GDDKiA wymaga, aby przyszły wykonawca przedstawił dwa warianty przebiegu drogi:

  1. Wariant I – przebieg zgodny z istniejącą trasą DK84, z możliwymi drobnymi korektami łuków poziomych.
  2. Wariant II – wariant przewidujący poprowadzenie fragmentu drogi po nowym śladzie. Zakłada on złagodzenie łuków i serpentyn na odcinku ponad 3 km (między kilometrami 7+390 a 10+661).
W ramach inwestycji przewidziane jest również wybudowanie tymczasowych objazdów i obiektów inżynierskich, aby zapewnić ciągłość ruchu na modernizowanym odcinku drogi.

reklama

Cele inwestycji

Droga krajowa nr 84 jest ważnym połączeniem komunikacyjnym Podkarpacia z przejściem granicznym w Krościenku, prowadzącym na Ukrainę. Wzmocnienie nawierzchni do nośności 11,5 tony na oś jest kluczowe, aby droga mogła obsługiwać wzmożony ruch pojazdów ciężarowych.

Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) z lat 2020/2021, średni dobowy ruch na odcinku Zagórz - Lesko wynosi ponad 10 tys. pojazdów. To wzrost w stosunku do 2015 roku, kiedy natężenie ruchu wynosiło około 8 tys. pojazdów na dobę. Zwiększone obciążenie oraz intensywna eksploatacja drogi spowodowały jej znaczne zniszczenie, co dodatkowo uzasadnia konieczność przeprowadzenia kompleksowej modernizacji.

Poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów

Inwestycja ma również na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. DK84 przebiega przez gęsto zabudowane tereny, na których znajdują się obiekty użyteczności publicznej, generujące znaczny ruch pieszych. Wprowadzenie nowej infrastruktury, w tym chodników i zatok postojowych, usprawni ruch pieszy, zmniejszając ryzyko wypadków i zwiększając komfort wszystkich użytkowników drogi.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo