Reklama

Reklama

Przegląd techniczny auta i nowe przepisy – zmiany w zasadach i opłatach!

Opublikowano: 9 czerwca 2021 07:13
Autor: | Zdjęcie: archiwum

Przegląd techniczny auta i nowe przepisy – zmiany w zasadach i opłatach!  - Zdjęcie główne

foto archiwum

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Dowód rejestracyjny pojazdu z wbitym, ważnym badaniem technicznym, to jeden z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy. Obok prawa jazdy i ubezpieczenia OC jest on warunkiem koniecznym do poruszania się po drogach. O nadchodzących zmianach w okresowych badaniach technicznych pojazdu słyszymy już od ubiegłego roku i wszystko wskazuje na to, że ich wejście w życie pozostaje jedynie kwestią czasu.

Zaproponowana w ubiegłym roku treść nowej ustawy pozostawiła wiele wątpliwości i uwag ze strony kierowców, ale i diagnostów. Przeprowadzone zostały konsultacje publiczne, a po uwagach Polskiej Izby Kontroli Pojazdów ustawa jest obecnie opiniowania przez Ministerstwo Infrastruktury.

CZYTAJ TAKŻE:

Koniec z awizami? Poczta Polska wprowadza zmiany

 

Zmiany nie tylko dla kierowców

 

Jedną z nowych praktyk przy przeglądzie okresowym ma być fotograficzna dokumentacja pojazdu oraz jego licznika. Zdjęcia mają być przechowywane w bazie przez 5 lat jako dowód, iż pojazd rzeczywiście fizycznie był na stacji kontroli. Wyeliminuje to nielegalne praktyki podbijania pieczątki, a także pozwoli ustalić faktyczny stan licznika w dniu kontroli, w razie ewentualnej pomyłki.

 

Diagnosta będzie miał też prawo fotografowania usterek. W przypadku podważenia negatywnego wyniku badania technicznego, do którego właściciel pojazdu będzie miał prawo, zdjęcia te zostaną wykorzystane do uwierzytelnienia decyzji. Negatywnych wyników badania technicznego może być niestety więcej, bo zmieniają się także reguły, dotyczące nierzetelnych kontroli. W przypadku zaliczenia przez diagnostę badania technicznego auta, którego nie powinien dopuścić do ruchu lub nieużycia odpowiedniego sprzętu pomiarowego – Transportowy Dozór Techniczny może cofnąć jego uprawnienia.

 

Według specjalistów Flotis może to ugodzić szczególnie we właścicieli dużych flot samochodowych, którzy nie zawsze mają wiedzę na temat stanu technicznego swoich aut: - Z naszego doświadczenia wynika, że wielu właścicieli, czy pracowników zarządzających flotą nie posiada aktualnej wiedzy na temat stanu technicznego wszystkich pojazdów. Szczególnie w dużych flotach, gdzie auta rotują między pracownikami, można często spotkać niedopatrzenia, jak, chociażby przepalona żarówka, które mogą zaprzepaścić szanse na uzyskanie pozytywnego wyniku badania technicznego. - dodaje Jakub Wesołowski. Biorąc przy tym pod uwagę kary za przekroczenie miesiąca od terminu badania technicznego – nowe przepisy mogą stać się bardziej kłopotliwe właśnie dla flot.

 

Lepiej się nie spóźniać

 

Zmiany dotyczące opłat za okresowe badanie techniczne dotkną z pewnością spóźnialskich. Jeśli przeglądu dokonamy po 30 dniach od upływu ważności ostatniego badania – stawka za usługę wzrośnie dwukrotnie. Dobrą wiadomością jest to, że jeśli zrobimy je we wcześniejszym terminie (nie wcześniej, niż 30 dni przed upływem ostatniego badania), to kolejne badanie będzie ważne 1 rok plus liczba dni, o które je przyspieszyliśmy (maksymalnie 30).

Cena wykonania badania w terminie nie zmieni się, co jak twierdzą właściciele stacji diagnostycznych, godzi w ich interesy, ponieważ stawka ta nie zmieniła się od kilkunastu lat.

 

Rejestracja na zabytek

 

Kolejną zmianą ma być prawo do rejestracji pojazdu na zabytek. Do tej pory na „żółte blachy” mogliśmy zarejestrować auto, które było wyprodukowane nie mniej, niż 25 lat przed czasem wykonywanego badania technicznego. Wiek auta ma wydłużyć się o 5 lat, czyli będziemy mogli rejestrować w ten sposób samochody wyprodukowane minimum przed 30. laty.

 

Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2022 roku. Jak będzie w praktyce – czas pokaże. Jest jednak pewne, że nasze auto powinno być zawsze sprawne technicznie. Trzeba pamiętać, że oprócz nieprzyjemności formalnych czy finansowych może nam to zaoszczędzić niebezpiecznych sytuacji na drodze.

 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (5)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

  • 3 miesiące temu | ocena +1 / -0

    Nieprawda

    Piszecie głupoty. I siejecie nieprawdę. Obecnie nie ma żadnego ustalonego wieku dla badań samochodów zabytkowych. Na żółte tablice można zarejestrować nawet nowe auto jeśli spełni wymagania kolekcji.

  • 3 miesiące temu | ocena +1 / -0

    Adi

    A co z samochodami które nie jeżdżą i stoją np. w ogródku po drogach będzie je można wyrejestrować na jakiś okres?

  • 3 miesiące temu | ocena +2 / -6

    I bardzol dobrze

    Mniej trupów na drogach - bezpieczniej. Cena przeglądu mogła by wzrosnąć ale samochód mógłby być sprawdzany rzetelniej.

  • 3 miesiące temu | ocena +8 / -4

    Szlak was

    To już chyba za dużo tych utrudnień i zmian dla kierowców DOSYĆ!!!!!!! TeGo komuś sie musi bardzo naudzić za BIURKIEM. Do roboty a nie wymyślac utrudnienia i nowe sankcke ktoś musi na was darmoZjady narobić!!!

    • 3 miesiące temu | ocena +2 / -0

      Krystian

      A co w tym takiego trudnego?