W tym roku wyróżniła aż dwa przedsięwzięcia z naszego terenu - Bieszczadzką Szkołę Rzemiosła w Uhercach Mineralnych za wyjątkowe połączenie tradycji i nowoczesnych rozwiązań oraz Biuro Podróży PAWUK – "Przygoda w Bieszczadach" za innowacyjne podejście do tworzenia pakietów turystycznych. Odznaczenie POT powędrowało również do Bractwa Flisackiego pw. Św. Barbary w Ulanowie za wykorzystanie potencjału turystycznego tradycji regionu.
Certyfikaty Regionalne w piątek, 12 października, wręczył wyróżnionym Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.
Certyfikaty POT
Celem konkursu jest podnoszenie jakości i konkurencyjności oferty turystycznej poprzez kreowanie produktów, które nie tylko wyróżniają się atrakcyjnością turystyczną, ale są też nowatorskie, przyjazne turystom i dające wiele możliwości spędzenia wolnego czasu. Przy ocenie kandydatur brane są pod uwagę m.in. dostępność dla turysty, wykorzystanie nowoczesnych technologii i innowacji w rozwoju produktów. Certyfikaty Polskiej Organizacji Turystycznej stanowią rekomendację i gwarancję usług na najwyższym poziomie. Podnoszą rangę produktu turystycznego, wzmacniają pozycję w ofertach dla klientów. Odgrywają rolę marketingowego atutu w prowadzonych kampaniach promocyjnych. Przyznawane są produktom turystycznym w pięciu kategoriach: wydarzenie cykliczne, pakiet usług turystycznych – impreza turystyczna, obiekt, szlak, miejsce – obszar.
Produkty turystyczne zgłoszone do konkursu ubiegają się o cztery rodzaje certyfikatów. Najbardziej prestiżowym, którego wybór wzbudza najwięcej emocji jest Złoty Certyfikat, który może otrzymać produkt turystyczny nie wcześniej niż po upływie trzech lat od daty otrzymania Certyfikatu POT. Kapituła konkursowa może także wyróżnić Certyfikatem Specjalnym produkty turystyczne zlokalizowane w małych ośrodkach, posiadające obiecujący potencjał rozwojowy. Głos w konkursie POT mają także użytkownicy sieci i mediów społecznościowych. Tworzą oni co roku rodzaj ogólnopolskiej kapituły konkursowej. Kierując się subiektywną oceną odwiedzanych miejsc i wrażeniami z udziału w wydarzeniach, wybierają jeden produkt nagrodzony Certyfikatem Internautów.
Wszystkie certyfikowane produkty turystyczne zostają objęte programem promocyjnym Polskiej Organizacji Turystycznej. Nagrodą dla zdobywcy Złotego Certyfikatu POT jest kampania promocyjna o wartości nie niższej niż 100 tys. złotych. Ubiegłorocznym laureatem głównej nagrody było Żywe Muzeum Piernika, zgłoszone przez Kujawsko-Pomorską Regionalną Organizację Turystyczną.
Projekty z nagrodami
W 2017 roku certyfikat POT otrzymała "Wycieczka wodami rzeki San". Trasa rozpoczyna się od 12- kilometrowego (trwającego ok. 2-2,5 godziny) spływu kajakowego z prądem rzeki. Po nim organizatorzy proponują regionalny posiłek w zlokalizowanej na brzegu rzeki karczmie. Następnie na turystów czeka spacer do największych w Polsce ruin klasztoru Karmelitów Bosych z 22-metrową wieżą widokową oraz możliwość zwiedzania Skansenu w Sanoku.
Na zakończenie odbywa się rejs statkiem po niemal całym Zalewie Solińskim aż do Olchowca, czyli trasą długości 50 km.
W 2015 roku nagrodzono Bieszczadzkie Drezyny Rowerowe, w 2013 r. - Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie, w 2012 r. - Podziemną Trasę Turystyczną w Rzeszowie, a w 2011 roku certyfikat POT powędrował do Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej.