reklama
reklama

Wodorowy „bociek” z Sanoka jeździ po Krakowie

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Od kilku dni przez cały miesiąc pasażerowie linii nr 128 (Płaszów – Prądnik Czerwony) będą jeździć wyprodukowanym w Sanoku autobusem AUTOSAN SANCITY 12 LFH napędzanym wodorem. Dołączył on do drugiego „wodorowca” kursującego w Krakowie, którego producentem jest „Solaris”.
reklama

- Interesujemy się tym tematem, gdyż mamy nadzieję, że wodór to jest ten kierunek, który może być alternatywą dla dotychczasowych źródeł zasilania autobusów w transporcie publicznym. Stąd też w najbliższych latach planujemy zakup autobusów zasilanych wodorem, z wykorzystaniem środków unijnych. Do ich obsługi ma zostać przystosowana Stacja Obsługi Autobusów w Płaszowie. W chwili obecnej jest to pierwsza mobilna stacja do tankowania wodoru w Polsce – mówi Mariusz Strzałkowski, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie. 

Wodorowy „bociek” (znak firmowy Autosanu) z sanockim rodowodem zaprojektowany został na bazie autobusu z napędem elektrycznym. To pojazd zeroemisyjny. Jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest woda lub para wodna. Jest autobusem niskopodłogowym o długości 12 metrów, którym jednocześnie może podróżować ponad 80 osób. W pojeździe zamontowany został silnik elektryczny wraz z modułem zasilania z ogniwem paliwowym. Magazyn energii stanowią baterie litowo-tytanowe o mocy 70 kW oraz cztery butle, w których mieści się do 31 kg wodoru. Daje to możliwość przejechania na jednym ładowaniu ok. 400 km. Autobus jest dostosowany do przewozu osób poruszających się na wózkach, posiada klimatyzację, monitoring oraz system informacji pasażerów.

Przypomnijmy, że pierwszy autobus napędzany wodorem opuścił sanocką fabrykę dokładnie przed rokiem (9 października 2021 r.). Kilka dni później zaprezentowany został na Międzynarodowych Targach Transportu Publicznego TRANSEXPO w Kielcach (27-29 października 2021 r.). 

Strategia wodorowa dla Europy, opublikowana przez Unię Europejską w 2020 roku, potwierdza, że wodór ma szansę stać się paliwem przyszłości. „Autosan” jest członkiem założycielem stowarzyszenia Podkarpacka Dolina Wodorowa, które powstało niemal w tym samym czasie co przyjęcie Polskiej Strategii Wodorowej. 25 lipca br. w siedzibie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie burmistrz Sanoka Tomasz Matuszewski ogłosił utworzenie w Sanoku pierwszej w Polsce Samorządowej Spółki Wodorowej. W wydarzeniu tym uczestniczył Maciej Borecki, prezes zarządu „Autosanu”. Firma ta będzie ważnym partnerem tego projektu. Jednym z celów nowo utworzonej Samorządowej Spółki Wodorowej będzie budowa stacji tankowania wodoru. Realizacja projektu pozwoli na wykorzystanie potencjału regionu w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii m. in. do produkcji autobusów wodorowych.  

 - Do produkcji wodoru potrzebne są dwie rzeczy: woda i elektryczność. W naszym przypadku możemy wykorzystać dwa ujęcia wody na rzece San – w Trepczy i Zasławiu oraz planowaną farmę fotowoltaiczną, która zapewni niezbędny prąd.

– tłumaczy Krzysztof Jarosz, prezes zarządu Sanockiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej.

Z ogromnym zaciekawieniem będziemy śledzić postęp prac przy budowie stacji tankowania wodoru, która ma powstać na terenie SPGK. W idealnym scenariuszu jej otwarciu powinien towarzyszyć zakup pierwszego w Sanoku wodorowego „boćka”. Byłaby to świetna promocja „Autosanu” i Sanoka na skalę ogólnokrajową. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama