reklama
reklama

Tak wygląda tankowanie myśliwców w powietrzu. Uchwyciliśmy ten moment [WIDEO]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Wikipedia

Tak wygląda tankowanie myśliwców w powietrzu. Uchwyciliśmy ten moment [WIDEO] - Zdjęcie główne

McDonnell Douglas F-15 Eagle | foto Wikipedia

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Po ataku Rosji na Ukrainę nienaruszalności przestrzeni lotniczej NATO, w tym tej nad Podkarpaciem, strzegą latające myśliwce F15, F16 i F35. Na flightradar24 możemy zobaczyć te ruchy powietrzne.
reklama

Dzisiaj nad ranem w Sanoku i okolicach słyszane były huki i temu podobne odgłosy. Zaniepokojeni sanoczanie pisali o tym na naszej grupie Korso Sanockie na Sygnale i nadal dzielą się tam swoimi spostrzeżeniami. 

 

Zweryfikowaliśmy te informacje, ani policja, ani straż pożarna nie prowadziły nad ranem żadnych działań. Wychodzi na to, że słyszane były myśliwce nad Podkarpaciem, które mogły w tym momencie przekraczać barierę dźwięku.

Bariera dźwięku to swoiste określenie na zjawiska, które zachodzą po przekroczeniu prędkości dźwięku. Przed jej przekroczeniem nie dzieje się nic szczególnego, natomiast zaraz po przełamaniu tej bariery powstaje grom dźwiękowy, często też pojawia się charakterystyczna "chmurka", zwana obłokiem Prandtla-Glauerta.

Przy okazji sprawdzania ruchu samolotów udało nam się uchwycić moment tankowania McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle.

Tankowanie w powietrzu to popularne określenie uzupełniania paliwa przez samoloty lub śmigłowce w locie. Służą do tego specjalne samoloty nazywane powietrznymi tankowcami (lub powietrznymi zbiornikowcami, samolotami-zbiornikowcami, samolotami-cysternami, latającymi cysternami).

fot. Wikipedia - Tankowanie amerykańskiego myśliwca F-16C z samolotu KC-135E za pomocą sztywnego przewodu

Tankowane w powietrzu są głównie bombowce, które dzięki temu, bez międzylądowań, dostarczają ładunek bojowy na większą odległość, uzupełniając paliwo (także w drodze powrotnej) z wysyłanych tam samolotów-cystern. Uzupełnianie paliwa w locie stosowane jest także w przypadku myśliwców i innych samolotów bojowych oraz samolotów transportowych i (rzadziej) śmigłowców.

Drugim celem tankowania w powietrzu jest wykorzystanie pełnego udźwigu uzbrojenia samolotu bojowego, zwłaszcza startującego z lotnisk o krótkim pasie lub słabej nawierzchni lub lotniskowców. W takiej sytuacji samolot startujący z niepełnym zapasem paliwa może zabrać większą ilość uzbrojenia podwieszanego (bomb, pocisków rakietowych), a po starcie uzupełnić paliwo w powietrzu.

Systemy tankowania w powietrzu wprowadzono w siłach lotniczych najsilniejszych państw w latach 50 XX w., a na większą skalę dopiero w kolejnej dekadzie.

Obecnie stosowane są dwa sposoby tankowania w powietrzu: za pomocą przewodu elastycznego (ang. probe and drogue) i za pomocą przewodu sztywnego (ang. boom and receiver). Co za tym idzie, stosowane są różne rodzaje instalacji do tankowania w powietrzu.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama