Wolna Szkoła o sobie
Tworzymy Sieć Organizacji Społecznych (S.O.S) oraz sieć oddolnych ruchów społecznych, które działają na rzecz szkoły dobrej i przyjaznej dla wszystkich uczniów i uczennic. Promujemy i upowszechniamy sprawdzone praktyki w edukacji. Liczymy na to, że nasze wieloletnie doświadczenie, z którego wywodzą się propozycje zmian systemowych w polskiej oświacie, oraz wspólna praca na rzecz ich wprowadzenia z wszystkimi środowiskami zainteresowanymi naprawą polskiej szkoły, mogą być pomocne wszędzie tam, gdzie decyduje się o oświacie.Chcemy szkoły stawiającej w centrum uczniów i uczennice: ich prawa oraz potrzeby, marzenia i pomysły. Szkoły nowoczesnej, obywatelskiej i demokratycznej. Przyjaznej, dla młodych ludzi, ich rodziców, nauczycielek i nauczycieli. Takiej, do której chce się chodzić, która motywuje do nauki i przygotowuje do życia we współczesnym świecie. Rozwija kluczowe kompetencje, a nie tylko przekazuje oderwane od siebie wiadomości z różnych przedmiotów.
Nasze wspólne działania rozpoczęły się od sprzeciwu wobec Lex Czarnek - zmiany w prawie oświatowym, ograniczającej prawa uczniów, rodziców i nauczycieli, wzmacniającej prawa kuratora. Wedle tego prawa, to kurator a nie rodzice wraz z uczniami i nauczycielami, miał decydować o tym, jakie treści wychowawcze pojawią się na zajęciach dodatkowych, realizowanych w ramach programów wychowawczo - profilaktycznych w szkołach. Prezydent Andrzej Duda zawetował tę ustawę w marcu 2022 r.
Sprzeciwialiśmy się zmianom prawnym planowanym przez rządzących (projekty były dwa, o zmianie prawa oświatowego i projekt, wprowadzający kary więzienia dla dyrektorów).
Mapa "Szkoła wolna od (s)HIT-u"
Inicjatywa "Wolna Szkoła" stworzyła mapę szkół z całej Polski, które nie będą uczyć historii i teraźniejszości na podstawie książki prof. Wojciecha Roszkowskiego. Każdy może sprawdzić, jak wygląda sytuacja w interesującej go szkole. Zebraliśmy te dane w naszej galerii odnośnie szkół w Sanoku, Brzozowie, Lesku, Ustrzykach Dolnych i innych miastach Podkarpacia.Dlaczego "Wolna Szkoła" uważa, że podręcznik Roszkowskiego jest zły? W petycji, którą wystosowali, czytamy:
Uważamy, że publikacja ta nie jest podręcznikiem. Prezentuje osobiste opinie autora, nie zawiera elementów treści i grafiki charakterystycznych dla podręczników. Prezentuje też subiektywną interpretację najnowszej historii. Książka autorstwa Wojciecha Roszkowskiego zawiera także fragmenty treści bazujące na niesprawdzonych źródłach (laboratoria produkujące ludzi) i jednocześnie narusza godność osób, które przyszły na świat w wyniku procedur wspomaganego rozwoju. Książka zawiera także sformułowania wykluczające osoby o innych poglądach niż te, które wyraża sam autor, wyklucza osoby o innym kolorze skóry czy światopoglądzie, zawiera jedynie katolicką interpretację historii. Uważamy, że podręcznik autorstwa Wojciecha Roszkowskiego wydawnictwa Biały Kruk nie spełnia standardów materiału edukacyjnego, bowiem całkowicie ogranicza realizację istotnych celów edukacyjnych, czyli możliwości samodzielnego formułowania przez młode osoby poglądów i zdobywania wiedzy w oparciu o fakty, a nie opinie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.