reklama
reklama

Sanok - miasto akordeonów

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Marian Struś

Sanok - miasto akordeonów - Zdjęcie główne

foto Marian Struś

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Koncertem inauguracyjnym w Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej rozpoczęły się XXII Międzynarodowe Spotkania Akordeonowe „SANOK 2024”. To najbardziej znany w Polsce i ceniony poza jej granicami festiwal akordeonowy o 36-letniej już tradycji. W tym roku z imponującą liczbą 155 uczestników. Jako pierwszy na scenie pojawił się charyzmatyczny Bartosz Głowacki – chluba sanockiej akordeonistyki.
reklama

Po nim wystąpił zespół kameralny ACCORDION TRIOSSIA, który tworzą absolwenci Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze. Dobór artystów tego koncertu miał potwierdzić piękno i możliwości akordeonu oraz mistrzowską grę wykonawców. W pełni się z tego zadania wywiązał, co doceniła publiczność, nagradzając artystów gorącymi brawami, a ci zrewanżowali się bisami.



    BARTOSZ GŁOWACKI rozpoczął swój popis od wykonania Partity No. 2 Jana Sebastiana Bacha, po czym zaszokował słuchaczy prezentacją dramatycznych „Pięciu spojrzeń na krainę Gułag” rosyjskiego kompozytora i wielkiego mistrza akordeonu Wiktora Własowa, utworu skomponowanego pod wpływem słynnej powieści Aleksandra Sołżenicyna „Archipelag Gułag”. Utwór opowiada historię tamtych tragicznych czasów i jest szerokim wachlarzem brzmień akordeonu; od kojącego piano, po wywołujące napięcie i przeszywające dźwięki uruchamiające wyobraźnię słuchacza.

Przekaz ten ubogacony został obrazami „malowanymi” z piasku, będącymi dziełem dr. sztuki Magdaleny Suszek-Bąk, pochodzącej z Zarzecza k. Niska, artystki prezentującej unikalne techniki artystyczne. To niezwykłe połączenie, muzyki i obrazu, zrobiło na wszystkich niesamowite wrażenie. – To nie był przypadkowy wybór, lecz celowy zamysł. Żyjemy w trudnych czasach, pełnych emocjonalnych niepokojów. Ta prezentacja miała je przywołać, dać do myślenia - powiedział po występie Bartosz Głowacki. Na bis wykonał Kaprys nr 0 – Relikt przeszłości Pawła Sławińskiego.


    Napięcie rozładowało pojawienie się na scenie zespołu kameralnego „ACCORDION TRIOSSIA”, złożonego z trzech akordeonistów, absolwentów Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze. Są to: Jose Valente (Portugalia), Dawid Rydz oraz Tobiasz Urbaniak (Polska). Jeśli Bartosz Głowacki pokazał jak olbrzymi wachlarz brzmień może dać z siebie akordeon, to występ zespołu Accordion Triossia wzmocnił możliwości tego instrumentu do potęgi trzeciej. To była prawdziwa uczta muzyczna. Muzycy, też zaczynając od J.S. Bacha, wykonali kilka transkrypcji znanych utworów klasycznych, a także zaprezentowali muzykę współczesną, napisaną specjalnie dla tego składu kameralnego. Wzbudzili uznanie publiczności, potwierdzając, że ich koncerty w prestiżowych: Wigmore Hall w Londynie, czy w Pierre Boulez Saal w Berlinie, nie były dziełem przypadku. Podobnie jak awans do finału przesłuchań światowej agencji YCAT w Londynie w 2022 roku, co zdarzyło się po raz pierwszy zespołowi akordeonowemu.

    Rangę wydarzenia, jakim są dla Sanoka od 36 lat Międzynarodowe Spotkania Akordeonowe podkreślił w liście skierowanym do organizatorów i uczestników burmistrz Tomasz Matuszewski. Napisał w nim m. in: „… Dziękuję za organizację tego wyjątkowego wydarzenia w naszym mieście. Życzę wszystkim uczestnikom wspaniałych i inspirujących dni w Sanoku, a Państwa serdecznie zapraszam na kolejne niezapomniane wieczory…” Jeśli czegoś zabrakło w koncercie inauguracyjnym, to jedynie sakramentalnego: „XXII Międzynarodowe Spotkania Akordeonowe Sanok 2024 uważam za otwarte”, ale nieobecność sanockich notabli, tudzież przedstawiciela Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, uniemożliwiła wypełnienie tej formuły, która wcześniej była tradycją  festiwalu i ważnym elementem inauguracyjnej Gali.

    Dziś drugi dzień Spotkań. Cały dzień będą trwały konkursowe przesłuchania, a zakończy go koncert, w którym wystąpią dwa zespoły: tercet i duet. Pierwszym będzie CHOPIN UNIWERSITY ACCORDION TRIO, którego skład tworzą wykładowcy warszawskiej uczelni, na czele z jej rektorem prof. Klaudiuszem Baranem oraz Grzegorzem Palusem i Rafałem Grząką. Zaprezentują m.in. Fantazje na tematy z opery „Halka” oraz Fantazje na motywach z opery „Straszny dwór”. Po profesorskim trio festiwalowej publiczności zaprezentuje się AMALGALIS DUO, w składzie: Ewa Grabowska-Lis oraz Daniel Lis. Muzycy są absolwentami Akademii Muzycznej w Katowicach, laureatami wielu międzynarodowych i krajowych konkursów muzycznych.

Repertuar zespołu jest złożony z wielu rodzajów muzyki i różnorodnych jej stylów. Są to kompozycje barokowe, romantyczne, ale też utwory z elementami muzyki folkowej i rozrywkowej. Koncertują z powodzeniem w kraju i za granicą, a jako ciekawostkę można podać, iż Daniel Lis w Międzynarodowych Spotkaniach Akordeonowych w 1993 roku został ich laureatem, zajmując II miejsce. 

    Zapraszamy Państwa serdecznie na godzinę 19 i czynimy to z przekonaniem, że wszystkie miejsca Sali Koncertowej PSM będą wypełnione do ostatniego. Organizatorzy są przygotowani na dostawki!

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama