SANOK: Autosan opracuje autobus elektryczny z zewnętrznym źródłem napędu

Opublikowano:
Autor:

SANOK: Autosan opracuje autobus elektryczny z zewnętrznym źródłem napędu - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Konsorcjum, w skład którego wchodzi Autosan sp. z o.o. oraz Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji (lider) podpisało umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju na dofinansowanie kwotą ponad 5 mln zł projektu budowy autobusu z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym.

Środki na dofinansowanie pochodzą z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020. 

Pozyskanie środków na budowę autobusu z zewnętrznym źródłem napędu to znakomita wiadomość dla Autosanu. Umożliwi to zaprojektowanie autobusu gwarantującego nie tylko większy zasięg i pojemność, ale również bezpieczeństwo pasażerów. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że poprzez sanocką spółkę Polska Grupa Zbrojeniowa zwiększa swoje kompetencje w segmencie elektromobilności – powiedział dr Robert Kudelski, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju Technologicznego PGZ S.A.

Projekt autobusu z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym przewiduje budowę autobusu elektrycznego klasy I ze źródłem energii wydzielonym poza pierwotny obrys autobusu. Zastosowanie takiego rozwiązania umożliwi szybką wymianę magazynu energii i wyeliminuje problem długotrwałego ładowania.

Poprzez budowę autobusu elektrycznego z zewnętrznym magazynem energii chcemy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, zdecydowane zwiększyć zasięg autobusu, po drugie – obniżyć koszty eksploatacji poprzez ładowanie magazynu energii w godzinach, w których sieci energetyczne dysponują nadmiarem energii elektrycznej. Jednocześnie zwiększony zasięg i możliwość wymiany magazynu energii pozwolą na wykorzystanie autobusów elektrycznych nie tylko w przewozach miejskich, ale także lokalnych, regionalnych i krajowych. Dodatkowo powstanie również techniczna i organizacyjna możliwość oddzielenia w firmach przewozowych funkcji transportu pasażerów od funkcji zapewnienia energii dla autobusów elektrycznych. Liczymy, że nasz produkt przełamie dotychczasowe bariery rozwoju elektromobilności – powiedział Eugeniusz Szymonik, prezes zarządu Autosan sp. z o.o.   

Spółka Autosan uczestniczy również w organizowanym przez NCBR postępowaniu na opracowanie i dostawę innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego, które nie są wyposażone w silnik spalania wewnętrznego i spełniają wymogi dopuszczenia do ruchu drogowego oraz posiadają co najmniej dwie innowacje: wyposażenie w zestandaryzowane moduły bateryjne oraz styk umożliwiający sterowanie pojazdem w zakresie wszystkich funkcjonalności dostępnych z kabiny kierowcy.
W skład konsorcjum wchodzą: Autosan (lider), Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki, Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji, Enika sp. z o.o. oraz Politechnika Warszawska.

Dofinansowanie projektu budowy autobusu pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020, z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ - Przemysłowy Instytut Motoryzacji jest instytutem badawczym prowadzącym badania naukowe i prace rozwojowe o charakterze innowacyjnym z zakresu motoryzacji. W zakresie zainteresowania naukowego i badawczego znajdują się m.in. alternatywne źródła zasilania pojazdów w tym paliwa metanowe i napędy elektryczne (hybrydowe, wodorowe).

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE