Badania geologiczne – fundament bezpiecznej drogi
Zanim na plac budowy wjadą ciężkie maszyny, konieczne jest dokładne poznanie warunków gruntowych. W miejscu przyszłych podpór mostu nad Sanem i torami kolejowymi trwają odwierty geologiczne. Eksperci pobierają próbki gleby z głębokości od 13 do 26 metrów, aby ocenić jej strukturę i właściwości.
"Badania te wykazują duże zróżnicowanie gleb na terenie, przez który przebiegać będzie II etap obwodnicy Sanoka. Uzyskane wyniki pozwolą na dobór odpowiednich materiałów budowlanych oraz będą pomocne w podejmowaniu kluczowych decyzji podczas kolejnego etapu inwestycji" – informują wykonawcy.
Pobrane próbki trafiają do analizy, a ich wyniki posłużą do projektowania fundamentów i doboru technologii budowy. To kluczowy etap, który ma zapewnić bezpieczeństwo i trwałość nowej infrastruktury.
II etap obwodnicy Sanoka – co powstanie?
Inwestycja obejmuje budowę 3-kilometrowego odcinka drogi, który połączy istniejący fragment obwodnicy z DK28 w Bykowcach. W ramach projektu powstaną:
- Most nad rzeką San i linią kolejową – kluczowy element obwodnicy, o długości ponad 300 metrów.
- Dwa nowe ronda – poprawiające płynność ruchu na skrzyżowaniach z DK28 i DK84.
- Nowe chodniki i ścieżki rowerowe – zwiększające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
- Dodatkowe jezdnie do obsługi przyległych nieruchomości – usprawniające lokalny ruch.
- Cztery mosty i trzy przepusty – pełniące także funkcję ekologiczną.
- Mur oporowy i system ochrony środowiska – minimalizujący wpływ inwestycji na otoczenie.
Cała inwestycja realizowana jest w systemie "Projektuj i Buduj", a wykonawcą prac jest firma Budimex. Wartość kontraktu wynosi 152,3 mln zł, a planowany czas realizacji to 39 miesięcy, nie licząc okresów zimowych (15 grudnia – 15 marca).
Dlaczego budowa II etapu obwodnicy Sanoka jest tak ważna?
Obecnie droga krajowa DK28 prowadzi przez gęsto zabudowane osiedla Sanoka, co powoduje korki, hałas i zwiększa ryzyko wypadków. Budowa I etapu obwodnicy, ukończona w 2020 roku, znacząco odciążyła ruch tranzytowy. Teraz czas na kolejny krok – domknięcie obwodnicy i skierowanie ruchu poza centrum miasta.
Dzięki inwestycji mieszkańcy Sanoka i kierowcy zyskają:
- Mniejsze korki – nowa droga odciąży centrum Sanoka i poprawi płynność ruchu.
- Większe bezpieczeństwo – ograniczenie ruchu ciężarowego w mieście zmniejszy ryzyko wypadków.
- Lepszą ochronę środowiska – nowe rozwiązania minimalizują hałas i emisję spalin.
- Lepszą komunikację z regionem – łatwiejszy wyjazd w kierunku Przemyśla i przejść granicznych z Ukrainą.
Most nad Sanem – największe wyzwanie budowy
Najbardziej wymagającą częścią II etapu obwodnicy będzie most nad Sanem i linią kolejową, którego długość całkowita przekroczy 300 metrów, a samo przęsło nurtowe będzie miało 150 metrów. Konstrukcja ta wymaga zastosowania nowoczesnych technologii i precyzyjnych obliczeń inżynieryjnych.
Prace nad tym kluczowym elementem rozpoczną się po zakończeniu badań geologicznych i wyborze odpowiednich materiałów. Wykonawcy zapewniają, że most spełni najwyższe normy bezpieczeństwa i trwałości.
Kiedy kierowcy pojadą nową obwodnicą?
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa II etapu obwodnicy Sanoka zakończy się w ciągu 39 miesięcy. Oznacza to, że nową trasą będzie można pojechać prawdopodobnie w 2028 roku.
Obwodnica Sanoka – inwestycja, na którą czekaliśmy
Budowa obwodnicy Sanoka to kluczowa inwestycja dla całego regionu. Dzięki nowej trasie poprawi się komfort życia mieszkańców, zwiększy się bezpieczeństwo, a także usprawni się ruch na DK28 i DK84.
Rozpoczęte badania geologiczne to pierwszy krok do realizacji tej długo wyczekiwanej inwestycji. Teraz pozostaje czekać na zakończenie analiz i rozpoczęcie właściwych prac budowlanych. Sanok wkracza w nową erę komunikacyjną.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.