Okres świąteczny wiąże się z intensywnymi przygotowaniami, dekorowaniem wnętrz, ubieraniem choinki, uzupełnianiem zapasów spożywczych, tylko na ten jeden wyjątkowy dzień. To także czas “szału zakupowego”, bowiem każdy pragnie obdarować kogoś bliskiego wyjątkowym upominkiem, który trafi w jego gust. W dobie rozwoju technologii coraz częściej odchodzimy od tradycyjnej, stacjonarnej formy robienia zakupów i przenosimy się w świat internetu, gdzie oprócz atrakcyjnej różnorodnej oferty produktów, czekają na nas także liczni oszuści. Jak nie paść ich ofiarą?
Przedstawiamy poradnik nt. bezpiecznych zakupów przedświątecznych opracowany przez FINCERT.PL - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji.
Jak nie paść ofiarą oszustów?
- weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie- jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta)
- uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy
- przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą
- jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej
- wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie
- nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon
- przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku - z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści
- nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. „bezpieczeństwo płatności”, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS’ach.
Co robić w przypadku, gdy podejrzewamy, że padliśmy ofiarą oszustwa?
- jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank- zgłoś reklamację w banku
- złóż zawiadomienie na policji lub prokuraturze
- jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.
Okres świąteczny to nie tylko czas radości, ale i odpowiedzialności, o czym warto pamiętać w codziennym rozgardiaszu obowiązków i przygotowań. Stosując się do powyższych wskazówek, można uniknąć przykrych niespodzianek i skupić się na cieszeniu się atmosferą nadchodzących świąt.
Komentarze (0)