Reklama

Podkarpacie bliżej świata

Opublikowano: Ostatnia modyfikacja:
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA

Podkarpacie bliżej świata - Zdjęcie główne

foto GDDKiA

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Intensywnie przebiegają prace przy budowie drogi ekspresowej S19 na terenie Podkarpacia. Prowadzone są one równolegle na kilku odcinkach. W ostatnim czasie koncentrują się na odcinkach: Rzeszów Południe-Babica, Miejsce Piastowe-Dukla i Dukla-Barwinek.

Odcinek Rzeszów Południe-Babica wybuduje Mostostal Warszawa i Acciona Construction S.A. Ważnym jego elementem będzie podziemny dwunawowy tunel długości 2.255 m. i średnicy wewnętrznej 13.45 m. Maksymalna głębokość prowadzonych robót sięgnie 100 metrów. Projekt przewiduje także budowę 6 estakad, 2 wiaduktów, 1 przejazdu pod trasą S19, 3 przejść dla zwierząt oraz 2 lądowisk dla śmigłowców. 

Do Babicy, gdzie powstaje newralgiczny odcinek drogi ekspresowej S19, transportowana jest właśnie wielka maszyna do drążenia podziemnego tunelu. Dotrze ona w głównej części aż z Hiszpanii drogą morską do Szczecina, stamtąd barkami do Opola, skąd do Babicy pojedzie na specjalnych platformach. 

 

           Miejsce Piastowe - Dukla

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła kontrakt na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 między Miejscem Piastowym a Duklą długości 10,1 km. Prace zleciła firmie Strabag. Dotyczą one projektu i budowy drogi ekspresowej z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz węzła drogowego w Dukli. Na węźle droga S19 połączy się z drogą krajową nr 19. W przyszłości ma być do niego włączona także droga wojewódzka nr 993 Gorlice-Nowy Żmigród-Dukla. Do wybudowania jest także 47 obiektów inżynierskich, w tym 3 estakady, 5 wiaduktów i 9 mostów w ciągu głównym drogi ekspresowej. Na tym odcinku zaplanowano też dwa obiekty MOP (Miejsca Obsługi Podróżnych) kategorii I, zlokalizowane w miejscowości Równe. Powstaną także przejścia dla zwierząt. 

Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe-Dukla przebiega przez teren o złożonej i skomplikowanej budowie geologicznej. Ukształtowanie terenu skutkuje m.in. występowaniem licznych osuwisk i obszarów, na których osuwiska mogą wystąpić. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonane zostały badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Prowadzono także monitoring osuwisk. Odcinek ten przebiega także przez teren i obszar górniczy Bóbrka-Równe I, gdzie eksploatowano ropę naftową.

  Czas przewidziany na wykonanie zadania to 36 miesięcy, przy czym decyzja zezwalająca na realizację robót budowlanych ma być uzyskana w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w przyszłym roku, a zakończenie inwestycji nastąpi w połowie 2025 roku.

 

     Dukla - Barwinek

Pozytywnie zakończył się przetarg na zaprojektowanie i budowę ponad 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 pomiędzy Duklą a Barwinkiem, graniczącym bezpośrednio ze Słowacją. Jest to jeden z trudniejszych polskich odcinków Via Carpathia pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych. Spośród ośmiu złożonych ofert najkorzystniejszą przedstawiła spółka POLAQUA, która zaoferowała zrealizowanie tego odcinka za kwotę nieco ponad 1,5 mld zł.

Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 18,2 km. W ramach zadania wybudowany zostanie też węzeł drogowy Barwinek, zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19. Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie, w tym m.in. 15 estakad (najdłuższa z nich będzie miała 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m od poziomu terenu), 10 mostów, 6 wiaduktów drogowych i 6 przejść dla zwierząt.

GDDKiA planuje, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 42 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, tj. od 1 grudnia do 31 marca. 

Pozytywnym wynikiem zakończyła się kontrola przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 od węzła Dukla do Barwinka. Kontrolę przeprowadził Urząd Zamówień Publicznych. Kolejnym krokiem będzie podpisanie stosownej umowy.

Przypomnijmy, że droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpathia, łączącego Europę północną i południową. W Polsce trasa ta liczy ponad 700 km długości i przebiega przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo ok. 169 km. 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy