Sanoccy policjanci ponownie ostrzegają mieszkańców przed zagrożeniami związanymi z oszustwami internetowymi. Każdego tygodnia na komendę w Sanoku zgłaszają się ofiary oszustw internetowych, a ostatni przypadek dotyczył mieszkanki powiatu sanockiego, która straciła 12 tysięcy złotych w wyniku oszustwa metodą na BLIKA.
Sanoccy policjanci niejednokrotnie przypominają o zagrożeniach związanych z oszustwami internetowymi. Niestety wciąż dochodzi do takich sytucji. Niemal każdego tygodnia do komendy w Sanoku zgłaszają się osoby pokrzywdzone. Wczoraj mieszkanka powiatu sanockiego zawiadomiła o oszustwie metodą na BLIKA. Zgłaszająca utraciła 12 tysięcy zł. Aby nie zostać oszukanym, warto znać i przestrzegać podstawowych zasady bezpieczeństwa
- mówi oficer prasowa asp.szt. Anna Oleniacz.
Zachowajmy ostrożność przy sprzedaży i zakupach online
Oszustwa przy sprzedaży lub kupnie towarów są coraz częstsze. Scenariusz jest zazwyczaj podobny: potencjalny kupujący wysyła sprzedającemu link do rzekomej transakcji, wymagając podania danych karty płatniczej oraz autoryzacji zakupu kodem z banku. W ten sposób oszust zdobywa dostęp do konta bankowego ofiary i kradnie zgromadzone środki.Policja apeluje, aby transakcje internetowe przeprowadzać z dużą ostrożnością. Zaleca się rozmawiać z kontrahentem telefonicznie, a nie poprzez komunikatory internetowe, oraz nigdy nie podawać danych swojej karty ani danych dostępowych do kont bankowych.
Oszustwo na BLIKA
Kolejną popularną metodą oszustwa jest tzw. „oszustwo na BLIKA”. Przestępcy przejmują konto na serwisie społecznościowym, a następnie proszą znajomych właściciela konta o podanie kodu BLIK, tłumacząc to nagłą potrzebą finansową. Ofiary, wierząc, że pomagają znajomym, podają kod i potwierdzają transakcję w aplikacji bankowej, co pozwala oszustom na wypłacenie pieniędzy z bankomatu lub zapłatę za zakupy online.
W każdej nietypowej sytuacji przesłanej za pośrednictwem komunikatora, warto potwierdzić prośbę bezpośrednim telefonem do znajomego. Przy zakupach internetowych należy unikać handlarzy „z drugiej ręki” na portalach społecznościowych i innych, które nie gwarantują bezpieczeństwa transakcji.
Oszustwa „na przedstawicieli banków”
Oszustwa tego typu zaczynają się od telefonu od osoby podającej się za pracownika banku. Fałszywy pracownik informuje o rzekomej próbie pobrania pieniędzy z konta i prosi o weryfikację oraz instalację aplikacji, która rzekomo ma zabezpieczyć konto. W rzeczywistości aplikacja ta pozwala przestępcom na dostęp do kodów SMS i konta bankowego ofiary. Oszuści proszą następnie o przelanie pieniędzy na "bezpieczne" konto, co kończy się kradzieżą środków z konta.W przypadku otrzymania takiego telefonu, nigdy nie udostępniajmy nikomu swojego konta bankowego ani danych do logowania. Jeśli ktoś żąda weryfikacji danych lub instalacji oprogramowania, należy natychmiast przerwać rozmowę i skontaktować się bezpośrednio z biurem obsługi klienta banku.
Zasady bezpieczeństwa
Aby uchronić się przed oszustwami, policja radzi:
Powinniśmy weryfikować tożsamość osób, które kontaktują się z nami w sprawach finansowych. Stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania do serwisów społecznościowych. Dbać o bezpieczeństwo swoich danych i haseł dostępowych. W sieci nie brakuje nieuczciwych osób, które chcą łatwo i szybko osiągnąć zysk kosztem innych. Ostrzegajmy swoich bliskich przed zagrożeniami ze strony oszustów. Stosujmy zasadę ograniczonego zaufania zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Nigdy nie udostępniajmy danych logowania do naszych kart czy rachunków bankowych
- radzi asp.szt. Anna Oleniacz.
Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych i haseł dostępowych, aby nie paść ofiarą oszustów.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.