Po weekendzie majowym będziemy powoli wracać do tzw. nowej normalności. Mają nam w tym pomóc wytyczne, które zostały przygotowane dla odmrażanych sektorów polskiej gospodarki. Dotyczą one również funkcjonowania gabinetów fizjoterapeutycznych w systemie rehabilitacji ambulatoryjnej. Nadal jednak będą zamknięte salony masażu.
Nowe zasady funkcjonowania
Osoby chore i cierpiące na dolegliwości bólowe będą mogły korzystać z rehabilitacji leczniczej. Zabiegi rehabilitacyjne będą mogły się odbywać przy zachowaniu wszelkich zasad higieny i dystansu między fizjoterapeutą i pacjentem.
Przed wykonaniem usługi rekomendujemy wywiad telefoniczny, którego celem jest ustalenie występowania u danej osoby objawów choroby lub ryzyka narażenia na chorobę. Ma być on przeprowadzony na podstawie ankiety wstępnej kwalifikacji, rekomendowanej przez Krajową Izbę Fizjoterapeutów.
Odradzamy uczestniczenie w zabiegach osób towarzyszących, poza uzasadnionymi przypadkami (np. osoby nieletnie, niepełnosprawne). Decyzję każdorazowo będzie podejmował fizjoterapeuta, a osoba towarzysząca musi być zabezpieczona analogicznie jak pacjent. Co ważne, w przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby tj. uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, pacjent nie powinien zostać wpuszczony na teren gabinetu.
Pacjentów będzie obowiązywać noszenie maseczek i zakaz używania telefonów komórkowych w trakcie zabiegów. Obowiązkowe noszenie maseczek medycznych bądź przyłbic oraz rękawiczek jednorazowych będzie obowiązywało też fizjoterapeutów.
Po każdym zabiegu wymagana będzie dezynfekcja stanowiska (wszystkich przedmiotów, z którymi pacjent miał kontakt podczas zabiegu – w tym leżanka, przybory i przyrządy do ćwiczeń, ewentualnie elementy urządzeń zabiegowych).
Grafik pracy pracowników oraz grafik przyjęć pacjentów powinien być tak ułożony, aby nie doprowadzić do gromadzenia się pacjentów w poczekalni (rekomendujemy utrzymanie co najmniej 2 m odległości między pacjentami). W salonie, na jedną osobę powinno przypadać przynajmniej 15 m² (nie wliczając osoby świadczącej usługę). Odległości mogą być mniejsze, jeśli salon wykorzysta odgrodzenia (np. przepierzenia lub ścianki).
Wytyczne dla pracowników
Odpowiednie zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny oraz stosowania procedur zapobiegawczych będą obowiązywały także pracowników i obsługę gabinetów.
Proponujemy między innymi:
- zwiększenie odległości między pracownikami i zachowanie bezpieczeństwa pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (minimum 2 m);
- podzielenie zmian w pracy, aby zwiększyć bezpieczeństwo pracowników przebywających w danym momencie na terenie obiektu;
- zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów - np. stołówki pracowniczej, szatni. Zalecamy, aby liczba osób z nich korzystających umożliwiała zachowanie dystansu społecznego min. 2 m;
- zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń;
- ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych. Powinny one być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 2 m), ale preferowany jest kontakt telefoniczny oraz mailowy;
- ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym: wprowadzenie różnych godzin przerw, zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).