Lista ofert – kto chce zaprojektować rozbudowę DK28?
W ramach przetargu wpłynęło sześć ofert. Oto pełna lista wykonawców wraz z zaproponowanymi cenami:
- Multiconsult Polska – 7 979 403,60 zł
- Sweco Polska – 8 228 700,00 zł
- Konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu – 9 348 000,00 zł
- Promost Consulting – 10 589 512,80 zł
- DATABOUT – 10 902 105,00 zł
- Konsorcjum MP i MRPB – 11 525 100,00 zł
Teraz oferty zostaną przeanalizowane i ocenione pod kątem kilku kryteriów. Największe znaczenie będzie miała cena (60 proc.), ale istotne będą także doświadczenie głównego projektanta drogowego (20 proc.), zespołu geologicznego (10 proc.) oraz zespołu środowiskowego (10 proc.).
Co obejmuje przetarg? Etap kluczowy dla całej inwestycji
Ogłoszony przetarg to dopiero początek długiego procesu inwestycyjnego. Zanim rozpoczną się prace budowlane, konieczne jest wykonanie kompleksowych analiz oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych.
W ramach tego etapu wykonawca przygotuje Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ-R), które określi optymalny przebieg trasy. Wykonane zostaną również materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), która jest kluczowa dla dalszych działań.
Finalnie nowy odcinek drogi DK28 będzie miał około 6 km długości i pozwoli ominąć miejscowości Długie, Pisarowce i Nowosielce. Ponadto planowana jest rozbudowa dwukilometrowego fragmentu istniejącej DK28 w miejscowościach Czerteż i Zabłotce.
Dlaczego ta inwestycja jest tak ważna?
Droga krajowa nr 28 to jeden z kluczowych szlaków komunikacyjnych południowo-wschodniej Polski. Stanowi strategiczny ciąg transportowy prowadzący do przejść granicznych w Korczowej, Medyce i Krościenku, łącząc Unię Europejską z Ukrainą.
Obecny przebieg DK28 na odcinku Długie – Sanok stwarza wiele problemów:
- Droga przechodzi przez gęsto zabudowane tereny, co oznacza liczne skrzyżowania, przejścia dla pieszych i zjazdy do posesji, powodujące ograniczenia prędkości.
- W Pisarowcach trasa krzyżuje się z linią kolejową nr 108 (Stróże – Krościenko), co prowadzi do korków i wydłuża czas przejazdu.
- Natężenie ruchu utrudnia codzienne życie mieszkańców, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Budowa nowego odcinka pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centra miejscowości, co znacząco poprawi komfort życia mieszkańców i zwiększy bezpieczeństwo na drodze.
Nowa DK28 – korzyści dla regionu i turystów
Po zakończeniu inwestycji kierowcy będą mogli szybciej i wygodniej podróżować w kierunku Bieszczad. Trasa zostanie dostosowana do standardów drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP), co poprawi płynność przejazdu.
Rozbudowa DK28, wraz z budowaną obwodnicą Miejsca Piastowego, istniejącą obwodnicą Sanoka oraz drogą ekspresową S19, stworzy nowoczesny system komunikacyjny. Ułatwi to:
- Transport towarów i rozwój lokalnych firm – lepsza infrastruktura oznacza większą atrakcyjność inwestycyjną regionu.
- Szybszy dojazd do Bieszczad – ważna zmiana dla turystów, dla których Sanok jest bramą wjazdową w góry.
- Zmniejszenie hałasu i spalin w centrum miejscowości – ruch tranzytowy zostanie przeniesiony na nową trasę.
Co dalej? Kiedy możemy spodziewać się realizacji?
Obecnie trwa ocena złożonych ofert. Po wyborze wykonawcy nastąpi etap projektowania i uzyskiwania pozwoleń. Budowa nowego odcinka DK28 to proces wieloetapowy, ale jego efekty będą odczuwalne przez mieszkańców regionu i wszystkich podróżujących w Bieszczady.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.