reklama
reklama

Przejście sugerowane, czyli bez znaków, mandat za wejście na drogę rowerową w złym miejscu. O tych przepisach nie masz zielonego pojęcia

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: pixabay

Przejście sugerowane, czyli bez znaków, mandat za wejście na drogę rowerową w złym miejscu. O tych przepisach nie masz zielonego pojęcia - Zdjęcie główne

Przepisy jasno określają, kiedy pieszy ma pierwszeństwo na przejściu. A co jeżeli przejścia nie ma albo jest, ale nieoznakowane (np. przejście sugerowane)? | foto pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Chociaż nowe przepisy ruchu drogowego weszły w życie 21 września, ogromna większość z nas nie ma o nich zielonego pojęcia. Dotyczą one pieszych, którzy muszą bacznie zwracać uwagę, przez jakie przejście przechodzą. Zobacz, o co chodzi i nie narażaj się na niebezpieczeństwo (oraz mandat).
reklama

Dokładnie od 21 września obowiązują nowe przepisy ruchu drogowego. Tym razem nie dotyczą kierowców, ale pieszych. Możemy się założyć, że przynajmniej o części nowych uregulowań nie mieliście pojęcia. 

Przejście sugerowane - co to takiego i jak przez nie przechodzić

Nowe przepisy, w części dotyczącej pieszych mówią, że przechodzenie przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko wyodrębnione z jezdni poza przejściem dla pieszych jest dozwolone również na przejściu sugerowanym. Czym jednak ono jednak jest i kiedy mamy z nim do czynienia? 

Przejściem sugerowanym jest nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych. Jednak uwaga - jest jedna, bardzo istotna różnica pomiędzy przejściem sugerowanym a przejściem dla pieszych. Na tym drugim kierowca musi ustąpić pierwszeństwa, natomiast na przejściu sugerowanym taka zasada nie obowiązuje!

Mł. asp. Mariusz Bazylak z Wydziału Drogowego Komendy Stołecznej Policji zaznaczył na antenie Polsat News, że w takim miejscu pieszy musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pojazdom.

Na drugą stronę jezdni można przejść dopiero, gdy będzie taka możliwość

- tłumaczył policjant z Komendy Stołecznej.

Przejścia sugerowane nie są oznaczone znakami 

Ustawodawca wyjaśnia, pod względem technicznym przejścia te nie różnią się w żaden sposób: mogą być oświetlone lub nie, powinny posiadać obniżony krawężnik i system oznaczeń fakturowych. Jednak różnica jest zasadnicza: przejście dla pieszych wyznaczają znaki pionowe (D-6 lub D-6b) i znaki poziome (P-10 – tzw. zebra) lub tylko znaki pionowe (D-6 lub D-6b). Na przejściu sugerowanym nie stosuje się żadnych znaków drogowych.

Na przejściu sugerowanym pieszy i kierowca muszą mieć zapewnione niezbędną widoczność, co pozwoli podjąć decyzję o przekraczaniu tych części drogi w sposób bezpieczniejszy niż w dowolnym miejscu oddalonym od przejścia dla pieszych o co najmniej 100 m. 

Mandat za nieprzepisowe... przejście przez drogę rowerową. Serio

Kolejna istotna zmiana dotyczy ścieżek rowerowych. Od końca września droga dla rowerów, w świetle przepisów, traktowana jest jak jezdnia lub torowisko, a za jej przekroczenie w niedozwolonym miejscu może nas spotkać mandat. Od 21 września przy przechodzeniu przez drogę rowerową pieszych obowiązują takie same zasady, jak przy przekraczaniu jezdni. Oznacza to, że wchodzący na drogę dla cyklistów albo przechodzący przez nią, jesteśmy zobowiązani zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych. Przechodzenie przez drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza nim tylko w przypadku, gdy odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m.

Jeżeli pieszy wejdzie na ścieżkę rowerową w niedozwolonym miejscu, zostanie ukarany mandatem. Przypomnijmy, że za "naruszenie przepisów dotyczących ruchu pieszych na drogach dla rowerów" mandat wynosi 50 zł. Tyle samo dostaniemy za  niekorzystanie z przejść dla pieszych przy wchodzeniu na jezdnię lub torowisko oraz podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko. 

Ustawodawca przyznaje, że dotychczas przepisy nie regulowały tych zasad ruchu, co było powodem wielu konfliktów pomiędzy pieszymi a kierującymi rowerami, hulajnogami elektrycznymi czy urządzeniami transportu osobistego.

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu korso.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama