Budowa odcinka Miejsce Piastowe – Dukla, to jeden z etapów prac nad budową drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. W ramach tej inwestycji wybudowany zostanie nowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową DK19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska.
Według informacji przekazanych przez rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na tym odcinku powstanie ponad dwadzieścia obiektów inżynierskich, wśród których będą: trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty, przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Przebudowane lub rozbudowane zostaną także kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe.
Aktualnie stan zaawansowania robót budowlanych GDDKiA ocenia na około 36 procent. Według zapowiedzi, inwestycja ma zostać zrealizowana do lipca 2025 roku. Wykonawcą prac jest firma Strabag, a wartość umowy to prawie 479 mln zł.
Tego lata na odcinku Miejsce Piastowe – Dukla ruszyły zaawansowane prace związane z budową wspomnianych estakad. Jedna z nich, estakada ES-2/3 w miejscowości Zboiska (pow. krośnieński, gm. Dukla), budowana jest w technologii betonowania nawisowego. Po zamontowaniu wózków przejezdnych (tzw. „trawelerów”), rozpoczęto betonowanie pierwszych segmentów nawisowych.
Pod koniec października GDDKiA poinformowała, że wykonane zostały już wszystkie segmenty nawisowe jezdni lewej.
Estakada ES-2/3 przeprowadza drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintegrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym. Ostatnio zabetonowany został ostatni segment tzw. „zwornik”. W sumie wykonano 27 segmentów. Po uzyskaniu wymaganej wytrzymałości betonu zostały sprężone kable uciągające przęsła. Teraz prace przeniosą się na jezdnię prawą, gdzie zostały już wykonane segmenty startowe na podporach
- przekazał rzeszowski oddział GDDKiA.
Na czym właściwie polega technologia betonowania nawisowego? Według informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonanie konstrukcji rozpoczyna się od segmentu startowego – krótkiego fragmentu ustroju nośnego nad podporą. Na segmencie montowane są wózki do betonowania (trawelery), za pomocą których wykonuje się pierwsze segmenty. Po sprężeniu wózek przesuwa się na już wykonany segment i wówczas rozpoczyna się wykonywanie kolejnego segmentu. Metoda taka pozwala na ograniczenie negatywnej ingerencji w środowisko.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.