Obrady samorządowców miały miejsce 15 lutego.
- Komisja pozytywnie zaopiniowała uchwałę - tłumaczył Piotr Tutak,przewodniczący Komisji Polityki Społecznej. - Omawialiśmy ją wraz z panią kierownik Beatą Stankiewicz z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, ponieważ pojawiły się zmiany co do sprawiania pochówku osób bezdomnych z terenu naszej gminy.
Radny dodał, że jest to bardzo ważna decyzja również dla sołtysów poszczególnych miejscowości.
- Gmina sprawia pogrzeb osobom zmarłym, w tym osobom bezdomnym, zamieszkałym lub przebywającym na terenie gminy w chwili zgonu, w przypadku braku podmiotów uprawnionych do dokonania pochówku w rozumieniu artykułu o cmentarzach i chowaniu zmarłych - mówi kierownik GOPS. - Jest to zadanie własne gminy realizowane w ramach zadań z zakresu pomocy społecznej - dodaje.
Koszty pogrzebu poniesione z tytułu pochówku zmarłych (w tym również bezdomnych) gmina pokrywa ze środków własnych, z zastrzeżeniem, że w poniesione wydatki podlegają zwrotowi z masy spadkowej, jeżeli po osobie zmarłej nie przysługuje zasiłek pogrzebowy. Natomiast w przypadku, gdy przysługuje zasiłek pogrzebowy, wydatki refundowane są przez gminę z tego zasiłku.
Realizację zadania o pochówku prowadzi GOPS, który zleca bezpośrednią organizację pochówku firmie pogrzebowej. Ponadto ustalane są niezbędne czynności i górne granice kosztów możliwych do poniesienia.
Koszty pogrzebu pokrywa się po dokonaniu pochówku na podstawie rachunków i faktur przedłożonych przez firmy pogrzebowe. Sprawowanie pogrzebu odbywa się zgodnie z wyznaniem zmarłego. Natomiast w przypadku, braku informacji i sposobów ustalenia wyznania denata pogrzeb sprawowany jest w sposób świecki.
Więcej w 8 numerze Tygodnika Korso Gazeta Sanocka