reklama

Historyczny moment na budowie S19. Ostatni segment estakady zabetonowany

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA

Historyczny moment na budowie S19. Ostatni segment estakady zabetonowany - Zdjęcie główne

foto GDDKiA

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościBudowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Miejsce Piastowe – Dukla wkracza w decydującą fazę. 6 lutego 2025 roku na estakadzie ES-2/3 w Zboiskach zabetonowano ostatni segment prawej jezdni – tzw. zwornik. To symboliczny i technicznie wymagający element, który łączy segmenty budowane z dwóch przeciwległych kierunków. Na lewej jezdni ten sam proces zakończono już w październiku 2024 roku.
reklama

To kluczowy krok w realizacji jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w południowo-wschodniej Polsce, która ma usprawnić ruch na szlaku Via Carpatia i poprawić bezpieczeństwo podróżnych.



Estakada ES-2/3 przeprowadza drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintergrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym.

Estakada w liczbach: imponujące parametry techniczne

Budowa estakady ES-2/3 to wyjątkowe przedsięwzięcie inżynieryjne. Do jej wykonania zużyto:

  • Ponad 800 ton stali zbrojeniowej – to więcej niż masa dwóch w pełni załadowanych samolotów Airbus A380!
  • 133 tony stali sprężającej, gwarantującej wytrzymałość konstrukcji.
  • 3367 m³ betonu klasy C50/60, co odpowiada objętości około 47 kontenerów morskich.
Po zakończeniu betonowania zwornika pozostaje jeszcze ostatni element – 14,5-metrowy odcinek stacjonarny, który dopełni konstrukcję estakady.

reklama

Most nad rzeką Jasiołką – strategiczny punkt trasy S19

Estakada ES-2/3 to jeden z trzech tego typu obiektów na 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19. Przebiega nad rzeką Jasiołką i przejściem dla dużych zwierząt, łącząc ekspresówkę z dodatkowymi jezdniami serwisowymi i pasem utrzymaniowym.

Cała konstrukcja opiera się na technologii betonowania nawisowego, co oznacza, że most budowany jest segment po segmencie, bez potrzeby stosowania tradycyjnych rusztowań. Wykorzystano 27 segmentów nawisowych, 2 startowe i 2 wykonywane metodą tradycyjną, które scalają całość.

Droga ekspresowa S19: co jeszcze powstanie na odcinku Miejsce Piastowe – Dukla?

Oprócz estakad, w ramach inwestycji powstanie:

reklama

  • 10,1 km nowej drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu w każdą stronę.
  • 20 obiektów inżynierskich, w tym 3 estakady, 5 wiaduktów, 9 mostów i przejścia dla zwierząt.
  • Nowy węzeł drogowy w Dukli, który połączy S19 z drogą krajową nr 19 oraz drogami lokalnymi.
  • Dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w miejscowości Równe.

Potężna inwestycja, która zmieni region

Realizacją projektu zajmuje się firma Strabag, a wartość kontraktu wynosi blisko 479 milionów złotych. Nowa trasa to część szlaku Via Carpatia, który ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego Podkarpacia i całej wschodniej Polski.

reklama

Każdy kolejny ukończony etap przybliża nas do momentu, w którym podróżowanie po tej trasie stanie się szybsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Zakończenie prac planowane jest na 2026 rok.

Czy ta inwestycja spełni oczekiwania kierowców i mieszkańców regionu? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – budowa S19 to ogromny krok w przyszłość polskiej infrastruktury drogowej. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo