To kluczowy krok w realizacji jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w południowo-wschodniej Polsce, która ma usprawnić ruch na szlaku Via Carpatia i poprawić bezpieczeństwo podróżnych.
Estakada ES-2/3 przeprowadza drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintergrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym.
Estakada w liczbach: imponujące parametry techniczne
Budowa estakady ES-2/3 to wyjątkowe przedsięwzięcie inżynieryjne. Do jej wykonania zużyto:
- Ponad 800 ton stali zbrojeniowej – to więcej niż masa dwóch w pełni załadowanych samolotów Airbus A380!
- 133 tony stali sprężającej, gwarantującej wytrzymałość konstrukcji.
- 3367 m³ betonu klasy C50/60, co odpowiada objętości około 47 kontenerów morskich.
Most nad rzeką Jasiołką – strategiczny punkt trasy S19
Estakada ES-2/3 to jeden z trzech tego typu obiektów na 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19. Przebiega nad rzeką Jasiołką i przejściem dla dużych zwierząt, łącząc ekspresówkę z dodatkowymi jezdniami serwisowymi i pasem utrzymaniowym.Cała konstrukcja opiera się na technologii betonowania nawisowego, co oznacza, że most budowany jest segment po segmencie, bez potrzeby stosowania tradycyjnych rusztowań. Wykorzystano 27 segmentów nawisowych, 2 startowe i 2 wykonywane metodą tradycyjną, które scalają całość.
Droga ekspresowa S19: co jeszcze powstanie na odcinku Miejsce Piastowe – Dukla?
Oprócz estakad, w ramach inwestycji powstanie:
- 10,1 km nowej drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu w każdą stronę.
- 20 obiektów inżynierskich, w tym 3 estakady, 5 wiaduktów, 9 mostów i przejścia dla zwierząt.
- Nowy węzeł drogowy w Dukli, który połączy S19 z drogą krajową nr 19 oraz drogami lokalnymi.
- Dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w miejscowości Równe.
Potężna inwestycja, która zmieni region
Realizacją projektu zajmuje się firma Strabag, a wartość kontraktu wynosi blisko 479 milionów złotych. Nowa trasa to część szlaku Via Carpatia, który ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego Podkarpacia i całej wschodniej Polski.Każdy kolejny ukończony etap przybliża nas do momentu, w którym podróżowanie po tej trasie stanie się szybsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Zakończenie prac planowane jest na 2026 rok.
Czy ta inwestycja spełni oczekiwania kierowców i mieszkańców regionu? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – budowa S19 to ogromny krok w przyszłość polskiej infrastruktury drogowej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.