Na terenie województwa podkarpackiego w okresie od 18.05.2020 r. do 31.05.2020 r. Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła kontrole sanitarne 106 obiektów żywnościowo-żywieniowych. Skontrolowano:
- 20 restauracji,
- 2 bary,
- 4 stołówki,
- 27 zakładów małej gastronomii,
- 5 wytwórni ciast i lodów,
- 8 automatów do lodów,
- 40 innych obiektów żywnościowo-żywieniowych (sklepy spożywcze, supermarkety, obrót wyrobami ciastkarskimi).
W trakcie przeprowadzonych kontroli stwierdzono m.in. niżej wymienione uchybienia:
-
wprowadzanie do obrotu środków spożywczych po terminie przydatności do spożycia i po dacie minimalnej trwałości,
nieprzestrzeganie segregacji asortymentowej środków spożywczych w urządzeniach chłodniczych,
brak utrzymanych procedur opartych na zasadach systemu HACCP, GHP, GMP i ich realizacji,
brudne urządzenia chłodnicze,
środki spożywcze przechowywane w nieprawidłowej temperaturze,
brak prowadzonych zapisów z pomiaru temperatury w urządzeniach chłodniczych,
brak udokumentowanej jakości wody wykorzystywanej w zakładzie,
brak orzeczeń dla celów sanitarno-epidemiologicznych pracowników,
niewłaściwe przechowywanie odzieży ochronnej pracowników,
niewłaściwy stan techniczny i sanitarny pomieszczeń i wyposażenia,
brak odzieży ochronnej lub brudna odzież ochronna,
brak działań korygujących przy stwierdzonych niezgodnościach,
kosze na odpady bez pokryw.
W zakładach, w których stwierdzono zły stan sanitarno-porządkowy lub inne nieprawidłowości 9 osób winnych stwierdzonych zaniedbań ukarano grzywnami w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 1 400 zł. Wydano 10 decyzji administracyjnych nakazujących usunięcie usterek technicznych.
Na terenie województwa podkarpackiego w okresie od 01.06.2020 r. do 28.06.2020 r. Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła 207 kontroli sanitarnych obiektów żywnościowo-żywieniowych.
Skontrolowano:
-
40 restauracji,
4 bary,
1 stołówkę,
45 zakładów małej gastronomii,
13 wytwórni ciast i lodów,
19 automatów do produkcji lodów,
85 innych obiektów żywnościowo-żywieniowych (sklepy spożywcze, supermarkety).
W trakcie przeprowadzonych kontroli stwierdzono m.in. niżej wymienione uchybienia:
-
wprowadzanie do obrotu środków spożywczych po terminie przydatności do spożycia i po dacie minimalnej trwałości,
brak identyfikowalności środków spożywczych,
brak prowadzonych zapisów z pomiaru temperatury w urządzeniach chłodniczych lub nie są prowadzone na bieżąco,
brak segregacji asortymentowej w urządzeniu chłodniczym/mroźniczym,
środki spożywcze przechowywane w nieprawidłowej temperaturze,
brak utrzymanych procedur opartych na zasadach systemu HACCP, GHP, GMP i ich realizacji,
brak zaangażowania kierownictwa w kontrolę wewnętrzną zakładu,
brudne urządzenia chłodnicze,
brak działań korygujących przy stwierdzonych niezgodnościach.
brak dezynfekcji stolików dla klientów (wewnątrz lokalu i na tarasie),
brak orzeczeń lekarskich dla celów sanitarno-epidemiologicznych pracowników,
brak odpowiedniej odzieży ochronnej przy produkcji żywności,
brak segregacji odzieży ochronnej od osobistej pracowników w szafkach odzieżowych,
niewłaściwy stan techniczny i sanitarny pomieszczeń (brudne, zapajęczone ściany, sufity i podłogi), urządzeń i sprzętów,
opakowania jednorazowego użytku przeznaczone do kontaktu z żywnością przechowywane w przypadkowych miejscach, narażone na zanieczyszczenie,
produkty (sosy, mięso) w urządzeniu chłodniczym niezabezpieczone przed zanieczyszczeniami,
rzeczy osobiste i sprzęty w przypadkowych miejscach,
zbędne rzeczy osobiste przetrzymywane pod ladą i na witrynie chłodniczej z surówkami oraz na szafkach personelu w szatni (brudne obrusy, puste kartony),
brak zabezpieczenia obiektu przed dostępem szkodników.
W zakładach, w których stwierdzono zły stan sanitarno-porządkowy lub inne nieprawidłowości 25 osób winnych stwierdzonych zaniedbań ukarano grzywnami w drodze mandatów karnych na łączną kwotę 4 950 zł. Wydano 25 decyzji administracyjnych nakazujących usunięcie usterek technicznych.