reklama

Czym jest biznesplan i jak go stworzyć?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: freepik.com

Czym jest biznesplan i jak go stworzyć? - Zdjęcie główne

Czym jest biznesplan i jak go stworzyć? | foto freepik.com

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

PromowaneOtwarcie własnego biznesu dla jednych jest marzeniem, dla innych sposobem na poradzenie sobie z brakiem interesujących miejsc pracy. W obu przypadkach przed rozpoczęciem prowadzenia własnej działalności trzeba się skrupulatnie przygotować. Pomocą w tym służy biznesplan. Oto wskazówki, co należy w nim uwzględnić.

Biznesplan – co to jest?

Mianem biznesplanu określa się spis wszystkich czynności, które trzeba wziąć pod uwagę przed założeniem własnej działalności gospodarczej. Uwzględnia się w nim czynniki takie jak:

  • własne możliwości finansowe;
  • posiadane i potrzebne jeszcze kompetencje;
  • uwarunkowania rynku;
  • siłę i liczebność konkurencji;
  • koszty, które trzeba będzie ponieść;
  • własne oczekiwania co do przyszłych zarobków;
  • możliwe kierunki rozwoju.
Biznesplan nie ma jednej lub kilku ustalonych form. Każdy przyszły przedsiębiorca tworzy go sam w sposób, który uważa za adekwatny. Przed podjęciem działań najlepiej jednak przejrzeć strony internetowe i zobaczyć, jak biznesplany robią inne osoby.

Bardzo dobrym przykładem jest spis działań dostępny pod linkiem https://mambiznes.pl/poradniki/zarzadzanie/przykladowy-biznesplan-3612. Na portalu MamBiznes.pl widnieje także artykułów newsowych, poradników i innych treści, z którymi warto się zapoznać, by zwiększyć zasób swojej wiedzy i jeszcze efektywniej prowadzić swoją działalność gospodarczą.

Elementy biznesplanu

Choć nie istnieje żadna ugruntowana forma biznesplanów, we wszystkich można wyróżnić pewne cechy wspólne. Dzięki temu znacznie łatwiej przygotować listę swoich działań, które trzeba podjąć, niezależnie od branży, w jakiej funkcjonować będzie firma.

Określenie możliwości finansowych

Pierwszym i najważniejszym aspektem w planowaniu jest zdecydowanie, ile pieniędzy przeznaczyć na start działalności. Od tego zależeć będzie zależeć m.in. analiza konkurencji. Co ważne, w badaniu możliwości finansowych należy uwzględnić jeszcze dodatkowe środki, które mogą przydać się w niespodziewanych sytuacjach. O tym, jak potrzebne są oszczędności pozwalające przetrwać trudny okres, można było przekonać się w trakcie pandemii koronawirusa.

W finansowej części biznesplanu powinno znaleźć się też miejsce na wydatki ponoszone w związku z np. wynajmem lokalu i wykorzystaniem mediów takich jak woda, prąd, ogrzewanie i internet. Oprócz tego trzeba wziąć pod uwagę kwoty, które co miesiąc trzeba będzie płacić do urzędu skarbowego i ZUS.

Harmonogram działań

Kolejnym krokiem do stworzenia kompletnego biznesplanu jest określenie ram czasowych, w trakcie których będą realizowane kolejne działania. Na początek trzeba zastanowić się nad tym, co najważniejsze, czyli datą rozpoczęcia działalności. Potem przychodzi pora na zdecydowanie, ile czasu przeznaczyć na poszukiwania lokalu, który stanie się siedzibą firmy. To też idealny moment, by zastanowić się, czy osobne pomieszczenie w ogóle będzie potrzebne.

W harmonogramie biznesplanu należy uwzględnić także moment, w którym inwestycja zacznie się spłacać. Niestety, nie ma innej możliwości. Nawet najlepiej przygotowany produkt lub usługa, duży budżet na kampanię reklamową i zdobyte już wcześniej doświadczenie w biznesie nie wystarczą, by nieznany jeszcze na rynku podmiot zyskał uznanie konsumentów. Na koniec powinno się spisać oczekiwane etapy rozwoju i czas potrzebny na ich osiągnięcie.

Charakterystyka firmy oraz jej produktów lub usług

Po określeniu wstępnych założeń co do czasu realizacji strategii biznesowej trzeba przejść do opisania swojej firmy. W biznesplanie warto zawrzeć m.in. mocne i słabe strony przedsiębiorstwa. Co może nimi być? Dla przykładu innowacyjność rozumiana jako chęć wprowadzenia na rynek nowego produktu lub usługi. W takim przypadku kolejnym walorem przedsięwzięcia staje się brak konkurencji lub bardzo niewielka jej ilość.

Analogicznie kłopotami w rozwoju może być duża liczba firm oferujących klientom to samo lub bardzo zbliżone produkty albo usługi. Jeśli rzeczywiście wydaje się to przeszkodą w rozwoju przedsiębiorstwa, należy zastanowić się, jak wyróżnić się w tłumie rynkowej konkurencji. Niższa cena, rabaty dla stałych klientów czy odznaczająca się obsługa posprzedażowa to trzy z nieprzebranej liczby możliwych rozwiązań problemu dużej konkurencji w branży.

Wybór grupy docelowej klientów

Nawet świetny produkt lub niecodzienna usługa nie zdobędą i nie ugruntują swojej pozycji na rynku, jeśli z informacją o nich nie dotrze się do odpowiednich osób. Z tego powodu już na wstępie należy określić, kto będzie przyszłym klientem. W tym celu uwzględnia się takie aspekty jak m.in. wiek, płeć, miejsce zamieszkania oraz prawdopodobne oczekiwania co do wizerunku i misji marki. Jak stworzyć taką charakterystykę grupy docelowej? Najlepiej wyjaśnić to na przykładzie.

Przykładem może być osoba planująca otworzyć sklep internetowy z ekologicznymi kosmetykami. W tym przypadku grupą docelową będą konsumentki z całego kraju, w przeważającej ilości mające nie więcej niż 50 lat. Od firmy będą oczekiwać nie tylko sprzedaży produktów przyjaznych środowisku, ale także innych działań na rzecz jego ochrony.

By przekonać klientki, że troska o przyrodę to nie tylko pusty slogan, warto od razu zadbać o ekologiczne opakowania, w których kosmetyki będą przysyłane. W kreowaniu wizerunku takiej marki pomoże też podejmowanie działań na rzecz ochrony przyrody, np. wzięcie udziału w akcji sadzenia drzew i promocja wydarzenia na stronie sklepu i jego profilach w mediach społecznościowych.

Analiza konkurencji

W biznesplanie nie może zabraknąć miejsca dla konkurencji. Przed uruchomieniem firmy konieczne jest wypisanie, które przedsiębiorstwa będą rywalami bezpośrednimi, a jakie mają mniejsze znaczenie. Ponownie można posłużyć się przykładem sklepu internetowego z ekologicznymi kosmetykami.

Co będzie stanowiło jego największą konkurencję? Zapewne inne, małe przedsiębiorstwa oferujące tego typu produkty w sieci. Duże, sieciowe drogerie także, ale w nieporównywalnie mniejszym stopniu. Zupełnie inne możliwości finansowe, a co za tym idzie wysokość budżetu na kampanie reklamowe i promocje zapewniające rozpoznawalność sprawiają, że uwzględnianie takich koncernów jako konkurencji w biznesplanie tworzonym dla nowej firmy mija się z celem.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo