Czy warto stosować omnichannel? Dylemat młodego przedsiębiorcy

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Źródło: unsplash.com Licencja: https://unsplash.com/license

Czy warto stosować omnichannel? Dylemat młodego przedsiębiorcy - Zdjęcie główne

foto Źródło: unsplash.com Licencja: https://unsplash.com/license

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Promowane Coraz więcej firm w Polsce i na świecie aktywnie wykorzystuje strategię zwaną jako omnichannel. W praktyce polega ona na ujednoliceniu wszystkich kanałów sprzedaży w taki sposób, żeby klienci w sklepie stacjonarnym mogli cieszyć się takimi samymi produktami, cenami, zniżkami i obsługą jak Ci korzystający ze sklepu internetowego. Na tym jednak nie koniec.

Omnichannel opiera się nie tylko na ujednoliceniu tych form sprzedażowych z punktu widzenia klienta, ale również postawieniu go w samym centrum palety możliwości. Dzięki temu może on z nich korzystać naprzemiennie, łącząc elementy dostępne w sklepie internetowym z tymi, które udostępnia mu tradycyjna forma sprzedażowa. Czy jednak jest to dobra droga dla młodego przedsiębiorcy, który dopiero stawia pierwsze kroki na rynku?

Czy omnichannel się opłaca?

Coraz więcej klientów docenia to, że niektóre firmy są we wszystkich kwestiach spójne, bez względu na to, w jakich kanałach sprzedaży robi się zakupy. Zapewnia to wygodę i gwarancję dobrego samopoczucia, bez zagrożenia, że za chwilę zobaczy się kupiony stacjonarnie produkt w niższej cenie online. 

Dla młodych przedsiębiorców omnichannel może na początku wydawać się sporym wyzwaniem. Sklep stacjonarny rządzi się nieco innymi prawami, niż sprzedaż zdalna, jak więc ujednolicić te aspekty? Tę taktykę można zastosować przy wielu różnych formach sprzedaży i komunikacji z klientami. 

Funkcje ze sklepu internetowego w sklepie stacjonarnym

Próbując dowiedzieć się, jak ustalić cenę produktu oraz najlepszą grupę odbiorców, warto również przy okazji popracować nad marketingiem, standardami obsługi klienta oraz systemami sprzedażowymi. Omnichannel to nie tylko taka sama oferta online i offline, ale również budowanie takiej samej narracji w social mediach, na plakatach, infoliniach i wszystkich innych formach komunikacji z klientem.

Dzięki takie spójności możesz wypracować to, że potencjalny odbiorca zapamięta nie tylko sklep internetowy, ale również reklamy tradycyjne. Zwiększasz więc w ten sposób szansę na dokonanie zakupu. Pozytywne jest też to, że dany produkt można dostać w wielu miejscach, co niweluje ryzyko zniechęcenia klienta brakami w środkach sprzedażowych.

Łączenie kanałów sprzedaży rozwiązaniem przyszłości?

Wielu specjalistów od sprzedaży postrzega strategię omnichannel jako przyszłość branży. Zachowania klientów wskazują na docenianie symbiozy między sprzedażą online i offline, np. dzięki temu, że mogą stacjonarnie zobaczyć lub przymierzyć konkretny produkt, a następnie zamówić go z dostawą do domu. Sprzyja to wygodzie, ale wykorzystywane jest też w drugą stronę.

W sklepach internetowych coraz częściej spotkać się można z usługą dostarczenia produktu do sklepu stacjonarnego w bardzo krótkim czasie, często nawet z pominięciem dodatkowych opłat. Dzięki temu przywiązanie klienta do marki rośnie, bo widzi jej zaangażowanie w realizację każdego zamówienia. 

Klienci doceniają sprzedaż wielokanałową

Idea omnichannel to zapewnienie klientowi wygody i jasnych warunków sprzedaży. Zakupów online dokonuje się w domowym zaciszu, można więc w spokoju przeczytać np. warunki zwrotu. Inaczej wygląda to w sklepie fizycznym, gdzie często się śpieszymy. Ujednolicenie polityki jest tu więc znacznym udogodnieniem. 

Coraz więcej osób korzysta także z aplikacji mobilnych, stworzonych do robienia zakupów. W duchu omnichannel tam również marki powinny utrzymywać swoją politykę rabatową i stałe ceny, gwarantując tę samą zawartość w sklepie tradycyjnym, online, w aplikacji czy na platformie sprzedażowej. Długofalowo przyniesie to zysk w postaci zaufania klienta i jego powtórnych zakupów.

Sieci handlowe idą w tym kierunku

Sprzedaż wielokanałowa jest już celem wielu największych marek, które pokazują tym otwartość na nowe trendy, a jednocześnie ciągłą troskę o starszych klientów. Tak zróżnicowana grupa odbiorców to oczywiście też większe zyski, na czym bez wątpienia zależy również młodym przedsiębiorcom.

Oczywiście nie jest konieczne otworzenie od razu swojego sklepu stacjonarnego, by utrzymywać ideę omnichannel. Wystarczy natomiast przestrzegać tych samych zasad w różnych kanałach sprzedażowych. To od samego początku stworzy wokół świeżej marki aurę zaufania i wiarygodności.

Zaskakuj swoich klientów w sklepie internetowym i stacjonarnym

Oferując swoje produkty w kilku miejscach w internecie lub stacjonarnie, młody przedsiębiorca wystawia się na ocenę swoich klientów. Każdemu zależy, by była ona jak najwyższa, bo daje to szansę na wybicie się na rynku i odniesienie biznesowego sukcesu. 

Ujednolicając politykę cenową, zwrotów, reklamacji czy rabatów, można do pewnego stopnia ograniczyć niespodziewane, negatywne komentarze, bo wszystko staje się transparentne. Klienci stacjonarni nie frustrują się promocjami w sklepach online i na odwrót, a raz zapamiętane przez odbiorcę zasady działają w kilku miejscach, wpływając na jego zadowolenie. 

Stworzenie tak silnej i spójnej marki to również sygnał dla konkurencji, że na rynku pojawił się nowy gracz. Wszystko wskazuje na to, że omnichannel to przyszłość biznesu sprzedażowego, warto więc dobrze się na nią przygotować. 

 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE