Oszuści wykorzystują w tym przypadku przede wszystkim łatwowierność ofiar. Za pośrednictwem komunikatora dostajesz informację od znajomego o tym, że np. zgubił portfel i szybko potrzebuje wsparcia finansowego. Wysyłasz mu kod BLIK, on realizuje wypłatę w bankomacie, a Ty autoryzujesz transakcję w aplikacji swojego banku.
Niby wszystko w porządku. Problem w tym, że to wcale nie był Twój znajomy, tylko cyberprzestępca, który włamał się na jego profil, by wysłać wiadomość.
Koniecznie sprawdźcie i jeśli nie macie jeszcze, włączcie dwuskładnikowe uwierzytelnianie logowanie na Facebooku!
Tak wygląda wiadomość od oszusta, którą otrzymała mieszkanka Sanoka:
Jak się nie dać oszukać?
1. Gdy, ktoś prosi Cię o pieniądze za pośrednictwem maila bądź komunikatora internetowego pod żadnym pozorem nie klikaj w przesłany link i nie podawaj kodu BLIK. Zadzwoń do znajomego i przekonaj się, czy to naprawdę on wysłał wiadomość.
2. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
3. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
4. Jeżeli cokolwiek wzbudza Twoje wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa transakcji, niezwłocznie skontaktuj się bankiem.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.